Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrekke, Thomas
dc.contributor.authorRiis, Christian
dc.contributor.authorLie, Glenn Roger
dc.date.accessioned2021-08-25T16:12:20Z
dc.date.available2021-08-25T16:12:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498293:44239933
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771249
dc.description.abstractVirksomheter møter i dag hard konkurranse i en verden som endrer seg i høy hastighet. Prosjekter er derfor viktige bidrag til produksjonsaktiviteter og endringsarbeid, samt oppnåelse av immaterielle gevinster som fremskritt innen teknologi og innovasjon (Chipulu, Neoh, Ojiako & Williams, 2013; Lutas, Nistor, Radu & Beleiu, 2020; Magano et al., 2020). Forskere peker på kompetent prosjektledelse som en kritisk suksessfaktor for vellykket prosjektgjennomføring, og studier viser at myke ferdigheter er viktig for godt lederskap (Gillard, 2009; Pant & Baroudi, 2008). Med myke ferdigheter forstås her ferdigheter som utøves i interaksjon mellom mennesker, eksempelvis innen kommunikasjon. I denne oppgaven undersøker vi hvordan fire større norske virksomheter vektlegger myke ferdigheter i prosjektgjennomføring, samt utdanning, rekruttering og videreutvikling av prosjektledere, med bakgrunn i problemstillingen «I hvilken grad vektlegges myke ferdigheter hos prosjektledere blant interne prosjektorganisasjoner i norske virksomheter?». Virksomhetene i studien er valgt på bakgrunn av at de har egne prosjektorganisasjoner med prosjektledere i fulltidsstillinger, en portefølje av prosjekter som følger fastsatte prosesser, og en merittliste med prosjektleveranser underlagt strenge resultatkrav. Dataene ble samlet inn gjennom kvalitative intervjuer med tre representanter fra hver virksomhet, som hver for seg representerte rollene fagansvarlig, prosjektleder og prosjekteier i organisasjonen. Våre funn bekrefter at myke ferdigheter vurderes som essensielle i prosjektgjennomføring. Videre peker funnene på at dagens formelle utdanning innen prosjektledelse er justert etter forventningene knyttet til myke ferdigheter, i motsetning til hva tidligere forskning har pekt på (Ballesteros-Sánchez, Ortiz-Marcos, Rivero & Ruiz, 2017; Pant & Baroudi, 2008). Det synliggjøres samtidig mangler knyttet til objektiv og systematisert evaluering av myke ferdigheter i forbindelse med rekruttering av prosjektledere, samt manglende systematisert og regelmessig evaluering og videreutvikling av myke ferdigheter hos prosjektledere i prosjektorganisasjonene. For videre forskning anbefales det å gjennomføre en kvantitativ undersøkelse for å verifisere våre funn blant et større utvalg virksomheter, utvikle et management system basert på vår analysemodell for myke ferdigheter innen prosjektgjennomføring, rekruttering og videreutvikling, samt undersøke effekten(e) av systematisert videreutvikling av myke ferdigheter hos prosjektledere. Nøkkelbegreper: prosjekt, prosjektledelse, ledelse, myke ferdigheter, formell kompetanse
dc.description.abstractCompanies today face hard competition in a world that is rapidly changing. Projects are therefore important contributions to production activities and change management, as well as to achieve intangible benefits within the fields of technology and innovation (Chipulu et al., 2013; Lutas et al., 2020; Magano et al., 2020). Researchers point to competent project management as a critical success factor for effective project execution, and several studies show that soft skills are important for flourishing leadership (Gillard, 2009; Pant & Baroudi, 2008). Soft skills are referred to as skills that are practiced in interaction between people, for example communication. This master’s thesis asks the question: “To what degree does project managers in project management offices in Norwegian organizations value soft skills?” We look at how four large Norwegian companies emphasize soft skills in project execution, as well as education, recruitment and development of project managers. These organizations are chosen based on that they have an internal project management office, a portfolio of projects that are systematically managed, as well as a merit list of successful projects in the past. The data was collected through qualitative interviews with three representatives from each company – a head of the project management office, a project manager and a project owner. The findings of this study confirm that soft skills are essential during project execution. Furthermore, it suggests that formal education in project management is well adjusted to the companies’ expectations, contradictory to what earlier research has shown. At the same time there are several missing pieces when it comes to objective and systematic evaluation of soft skills in potential candidates during hiring processes, as well as no regular or systematic evaluation and training of soft skills in already employed project managers. For further research we recommend a quantitative study to verify our findings among a larger sample of organizations, development of a management system based on our model for soft skills within project execution, recruitment and employee development within organizations, and finally research the effect(s) of systematic training of soft skills for project managers. Keywords: project, project management, leadership, soft skills, formal competence
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMyke ferdigheter i harde prosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel