Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2740588Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Iversen, R. L., & Krogstad, K. (2020). Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen? Prismet, 71(2). https://doi.org/10.5617/pri.8000Sammendrag
Barnehager tilbys vandringer for barn i kirker i forbindelse med jul, og kurs for barn i yoga og meditasjon, av eksterne aktører. Vi har spurt barnehagelærerstudenter og deres praksislærere om de vil takke ja til slike tilbud, og bedt dem begrunne sine svar. Resultatet viser at majoriteten vil takke ja til begge og anser dem verken som religiøs involvering eller uttrykk for religiøs praksis. Vi diskuterer på hvilken måte tilbudene kan betraktes som religion med utgangspunkt i Jonathan Z. Smiths stedlige kategorier, og hvem som har definisjonsmakten over hva som er religion og religionsutøvelse i en barnehagekontekst.