Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 199
-
Religiøst mangfold i læreplanene
(Master thesis, 2022)Samfunnet endrer seg raskt og blir stadig mer mangfoldig. I skolen er det et mål om at det elevene lærer skal være relevant og framtidsrettet. Læreplanene blir derfor endret iblant, slik at det kan holde følge med samfunnet. ... -
Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende ... -
Religion og ungdom. Norske tiendeklasseelevers forhold til religion
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven stiller spørsmål rundt hvordan norsk ungdom forholder seg til religion i dagens samfunn med et stort spekter av religiøst mangfold. Ungdom i dag blir sett på som pådrivere i digitale medier. I denne oppgaven ... -
Bruken av historiske filmer i klasserommet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å besvare og belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan man bruke historiske filmer i undervisningen for å fremme læring og kritisk tenkning hos eleven, og på hvilken måte kan historiske filmer ... -
Dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruken av dataspill til historieundervisning på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan dataspill brukes som didaktisk metode i samfunnsfag innenfor historieundervisning?». ... -
Menneskerettighetsundervisning i Ungdomsskolen. En kvalitativ studie over samfunnsfaglæreres erfaringer
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsker vi å avdekke hvilken plass menneskerettighetsundervisning har i ungdomskolen, gjennom å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeiderer med menneskerettighetsundervisning samt om innføringen av ... -
Integrating segmental and suprasegmental aspects of pronunciation in Norway's Lower Secondary English classroom
(Master thesis, 2022)This research study investigates pronunciation teaching among English teachers at Norwegian lower secondary schools. The study aims to find out how much English teachers integrate pronunciation into their teaching, with ... -
Flerspråklighet som en læringsressurs i engelsk
(Master thesis, 2022)With the globalization of the world, it is becoming very important to have linguistic competence. More and more individuals are becoming multilingual, meaning they have knowledge or competence in multiple languages. This ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Et dypdykk i lærerens og elevens hverdag når oljemuseum blir til et klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på bruk av Norsk oljemuseum som en alternativ læringsarena i naturfag og hvordan læreren bruker for- og etterarbeid i forbindelse med besøket til Norsk oljemuseum. Bruk av alternative ... -
Kvantitativ analyse av misoppfatninger knyttet til brøk i tiende trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien dreier seg om misoppfatninger i temaet brøk blant elever på tiende trinn, og har som hensikt å forsøke å avdekke hvilke konsekvenser disse misoppfatningene kan ha for elevenes matematiske kompetanse og om man ... -
"Da var det de n-greiene igjen da" - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner elevers matematiske diskurs i overgangen mellom aritmetikk og algebra
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med problemløsingsoppgaver i algebra, og hensikten har vært å få innsikt i elevers diskurs. Innsikten i elevenes arbeid har blitt brukt til å finne ut hva som kjennetegner en ... -
Sport Education sin betydning for dybdelæring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Gjennom vår masterstudie i grunnskolelærerutdanning, fikk vi presentert Sport Education som en pedagogisk undervisningsmodell i kroppsøving. Denne modellen fanget vår interesse som en innovativ måte å drive undervisning ... -
Kart i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)En studie av kartets rolle i lærebøker og i samfunnsfagundervisningen. -
En samfunnsfaglig tilnærming til seksualitetsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan lærere på ungdomstrinnet opplever, reflekterer og forstår seksualitetsundervisning i samfunnsfaget. Gjennom dybdeintervjuer har lærerne reflektert over samfunnsfagets rolle i undervisning ... -
Lærer-elev-relasjonen under hjemmeskole
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor ... -
«Ja, for det er jo veldig stort mangfold i Norge i dag, liksom» - En kvalitativ studie av to litterære samtaler om Synnøve Solbakken og Skitten Snø i et mangfoldig klasserom
(Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt: På hvilke måter kan litterære samtaler om klassisk litteratur og migrasjonslitteratur bidra til danning og identitetsutvikling i det mangfoldige klasserommet? Læreplanen slår fast at ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskundervisning på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av flerspråklighet som ressurs i et elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse elevenes perspektiv på flerspråklighet som ressurs i skolen, og nærmere bestemt i norskundervisningen. Studien har som mål å få innblikk i elevenes erfaringer og opplevelser ... -
- Vi er jo ikke psykologer...: En studie om implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfaget
(Master thesis, 2022)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan ... -
Muntlig deltakelse i engelsk klasserommet
(Master thesis, 2022)This study examines English teachers’ methods for increasing their students’ oral participation in an English as a foreign language classroom. Oral participation can be seen as an important factor for developing oral skills, ...