Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 202
-
Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ... -
Film i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, ... -
«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. ... -
Elevsamtaler, relasjoner, trivsel og motivasjon - Hvordan ivaretar elevsamtaleskjemaer relasjoner, trivsel og motivasjon, og hvordan kan disse brukes til å bedre elevsamtaler
(Master thesis, 2022)I elevundersøkelsen fra 2019 til dd, og ungdataundersøkelsen fra 2020, viser resultater at stadig flere elever på mellomtrinnet rapportere om redusert motivasjon, mestring og trivsel. Elevsamtaler er arenaer der elever kan ... -
Dybdelæring i KRLE-faget - en kvalitativ studie med fokus på KRLE-læreres forståelse av og arbeid med dybdelæring
(Master thesis, 2022)Dybdelæring er et begrep som har fått en viktig rolle i den norske skolen med ny overordnet del og nye læreplaner i fagene. Likevel finnes det ingen klare definisjoner av begrepet. Skolen skal arbeide for å fremme dybdelæring, ... -
Out-of-school English and teacher encouragement
(Master thesis, 2022)The thesis aims to investigate how English teachers in Norway take into account the English that their students are exposed to in their spare time, and how and to what extent they encourage this. It is based on previous ... -
Masteroppgave om inkluderende læringsmiljø i samspill mellom lærer og elever - En studie om relasjoner, faglig og sosial læring samt elevmedvirkning
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av sekvensielt eksplorerende design, som i denne sammenheng også kan omtales som en kvalitativ dominant studie, har jeg forsket på et bestemt fenomen. En utvalgt lærer og vedkommende sine elevers erfaringer og ... -
Gjenbruk av tynn aluminium - Uttrykkspotensialer i tynn gjenbruksaluminium som materiale; i grunnskolen og i eget skapende arbeid
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i kunnskapsdepartementets og kulturdepartementets strategi «Skaperglede, engasjement og utforskertrang», som også er forankret i læreplanens overordnede del, vil jeg med denne oppgaven gi et lite bidrag ... -
Hva anerkjennes som kompetanse i kroppsøving?
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å gi økt innsikt i hva som blir anerkjent som kompetanse i kroppsøvingsfaget, og hvordan læreplanen tolkes og overføres. Studien er forankret i Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat og ... -
Modellbasert undervisningspraksis i en norsk kroppsøvingskontekst- Erfarte erfaringer i praksis
(Master thesis, 2022)Hensikt: Målet med prosjektet er å løfte frem erfaringene i løpet av et skoleår for 9.klasse rundt modellbasert praksis både fra kroppsøvingslærerens og elevenes perspektiv. Videre ser vi på hvordan og hvorfor en modellbasert ... -
Feil som ressurs i matematikk
(Master thesis, 2022)Vår avhandling undersøker om matematikklærere benytter feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Vi har dermed kommet frem til problemstillingen: «Benytter matematikklærere feil som en ressurs i matematikkunderv ... -
Hva er kroppsøvingsfagets rolle i fremtidens skole og samfunn? - En kvalitativ studie av dagens og fremtidens kroppsøvingsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å utforske hvilke fremtider som er mulige for kroppsøvingsfaget i Norge. Deltakerne i prosjektet deler deres erfaringer om hvordan de tolker og operasjonaliserer kroppsøvingsfaget. De ... -
Prosjektarbeid i naturfag - Hvordan øke elevers opplevelse av læring og trivsel?
(Master thesis, 2022)Prosjektarbeid har med fagfornyelsen og LK20 igjen blitt en veldig aktuell undervisningsmetode å bruke i skolen. Med nye læreplaner som legger økt vekt på praktisk og variert undervisning, som gjerne bør være tverrfaglig, ... -
Elevers representasjoner når de løser tekstoppgaver
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan elever på 10. trinn bruker representasjoner og gjennomfører overganger mellom representasjoner når de løser tekstoppgaver. Målet har vært å se på hvordan elever resonnerer når ... -
Kognitive utfordringer i møte med programmering
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det ... -
Læreres syn på matematisk modellering
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Matematisk modellering er svært fremtredende i den nye læreplanen ved at begrepet er kommet inn som et eget kjerneelement og begrepet ... -
Communicate or Die!: Keep Talking and Nobody Explodes, EFL Learning and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)The willingness to communicate (WTC) of young learners is influenced by several factors, such as situational factors, motivation, lack of confidence, and anxiety. Numerous researchers have examined possible theories and ... -
Fremstillingen av kjønn og kjønnsroller på 1700- og 1800-tallet
(Master thesis, 2022)Kjønn på 1700- og 1800-tallet var preget av store omveltninger i samfunnet. Kvinner og menn har tydelige kjønnsroller, og spesielt etter det utviklet seg et merkbart skille mellom hjemmet og arbeidsplassen. Kjønn og ...