• Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget 

      Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...
    • Og så har vegen blitt til medan me går 

      Hesjedal, Liv Astrid Halvorsen (Master thesis, 2022)
      Tema for denne masteroppgåva er korleis lærarar reflekterer kring bruk av metoden STL+ i den fyrste skrive- og leseopplæringa. Problemstillinga er: Kva er lærarar sine refleksjonar kring bruk av STL+ i den fyrste skrive- ...
    • Leseopplæring på nettbrett: Hvordan jobber et utvalg norsklærere med lesing i klasserom der alle elever har sin egen iPad 

      Evensen, Ole-Kristoffer (Master thesis, 2022)
      Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess, hvor flere av elevene nå har sin egen digitale enhet. Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan et utvalg lærere jobber med leseopplæring ...
    • Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn 

      Andersen, Sigrid (Master thesis, 2022)
      En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ...
    • Fellesskap i morgensamling 

      Lunde, Tuva (Master thesis, 2022)
      Kvalitativ tilnærming til hva lærere ser i å starte dagen med morgensamling. Studiens problemstilling: på hvilken måte kan morgensamling være en arena for fellesskap og godt læringsmiljø på småtrinnet?
    • Relasjoner og atferdsproblemer i skolen. En kvalitativ studie av hvordan lærere skaper relasjoner 

      Olsen, Ingvild Hagen (Master thesis, 2022)
      Denne masterstudien tar for seg hvordan mellomtrinnslærere bygger relasjon til elever med atferdsproblemer. Bakgrunnen for valg av tema var hvordan inkluderingsprinsippet tegner et bilde av at alle skal være likeverdig ...
    • Den pedagogiske dialogen i matematikk 

      Fagernes, Linn Marie (Master thesis, 2022)
      De senere årene har det skjedd en utvikling innenfor matematikkfaget. Undervisningen har utviklet seg fra å ha et tradisjonelt preg, hvor lærer viser på tavlen og elevene arbeider i egen bok (Alseth et al., 2003, s. 115; ...
    • Praktisk måling med elever på 5. trinn 

      Aspenes, Anita (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven Praktisk måling med elever på 5. trinn har jeg undersøkt 5 smågrupper av elevers bruk av standardiserte måleverktøy og måleenheter i lengdemålingsemnet i matematikken. Studienes problemstilling er: ...
    • Tverrfaglighet i naturfag 

      Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ...
    • Er linjen buet eller grasiøs? - Matematikklærere om estetisk tilnærming i begynneropplæringen 

      Myhre, Mai Helene Veidal; Aasen, Marthe (Master thesis, 2022)
      Estetikk er et stort begrep som kan ha ulik betydning i ulike settinger og som kan sees i forskjellige lys, ut ifra hvem du snakker med. Det kan ha større eller mindre betydning for enkelte individer, men kan også ha en ...
    • Muntlighet på femte trinn 

      Voldsrud, Marthe; Simensen, Tonje Marie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere og to læreverk legger til rette for undervisning i muntlighet. Til tross for at muntlig kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene ...
    • Bruk av konkreter i begynneropplæringen 

      Østensen, Mikkel André; Rydland, Lars Martin Jakobsen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Konkreter kan både være fysiske og virtuelle, og er et verktøy for å støtte elevene i undervisningen. Denne studien tar for seg konkreter og ser på hva et utvalg lærere på 1. trinn mener om bruken av ...
    • Det har bakgrunnskunnskap å gjøre, begrepene kommer ikke helt ut av det blå 

      Kornerud, Jørgen; Hunnestad, Andreas (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å forske på lærers tilrettelegging av begrepsutvikling i begynneropplæringen. Med dette i tankene formulerte vi forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere bidra til elevers ...
    • Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet 

      Sigurdsen, Øyvind (Master thesis, 2022)
      Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ...
    • Når elevene skal vurdere egen læreprosess 

      Holm, Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Det har vært en politisk satsning på vurdering i skolen i Norge fra 2010, kjent som vurdering for læring. Forskning viser imidlertid at implementeringen av satsningen har vært ulik på norske skoler og det er gjennomgående ...
    • «Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve» 

      Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)
      Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ...
    • Konkreter i begynneropplæringen 

      Skavikmo, Kristine; Blom, Anne-Mari Aanerud (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ...
    • Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter? 

      Aspdal, Karin Vilde Salvesen (Master thesis, 2022)
      Gutter i skolen er et omdiskutert tema innenfor skoleforsking, noe det har vært i mange år. Den nyeste forskningen viser at det er flest gutter som trenger spesialundervisning, dropper ut av videregående skole og får dårlige ...
    • Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Larsen, Karoline Netland; Solås, Rachel Sofie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ...
    • Dialogisk undervisning i begynneropplæringen 

      Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)
      Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ...