Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 65-84 av 179
-
Hva kan fremme, og hva kan hemme tegneutviklingen på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2023)Jeg har undersøkt hva som virker motiverende og ikke på elevers tegning. Bakgrunnen for nysgjerrigheten rundt denne tematikken kommer som resultat av elevers uttrykk for tegnekrisa i egen undervisning og praksiserfaringer. ... -
Hva karakteriserer misoppfatninger knyttet til overganger mellom brøkrepresentasjoner hos en gruppe elever på 6. trinn?
(Master thesis, 2023)Denne studien har hatt som mål å se på hvilke misoppfatninger elever i 6. trinn har knyttet til overganger mellom representasjoner i brøk. Fokuset har vært på hvilke misoppfatninger som oppstår når elevene skal gjøre ulike ... -
Hva legger et utvalg matematikklærere i begrepet programmering og hvordan underviser de i programmering på 5-7 trinn?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturert intervju. Denne metoden ble brukt for å undersøke problemstillingen: Hva legger et utvalg matematikklærere i begrepet ... -
Hva legger lærerne vekt på i arbeidet med bokstavinnlæring på første trinn, og hvordan begrunner lærerne sin valg av arbeidsmetoder?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne undersøkelsen har vært å undersøke hva lærerne legger vekt på i arbeidet med bokstavinnlæring på første trinn, og hvordan de begrunner sine valg av arbeidsmetoder. Her belyses særskilt hvor stor metodefrihet ... -
Hvilken påvirkning har uteskole på elevers følelse av mestring og motivasjon i matematikk?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan elevenes egne følelser av mestring, motivasjon og læringsutbytte endrer seg ved bruk av uteskole i matematikkundervisningen i temaet «areal og omkrets». Bakgrunnen for oppgaven er ... -
Hvordan blir matematikk kommunisert i arbeidet med rike oppgaver i små grupper?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever kommuniserer seg imellom når de samarbeider om rike oppgaver i matematikk. Kommunikasjon blir i denne studien definert bredt ved å se på hvordan elevene kommuniserer ... -
Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter?
(Master thesis, 2022)Gutter i skolen er et omdiskutert tema innenfor skoleforsking, noe det har vært i mange år. Den nyeste forskningen viser at det er flest gutter som trenger spesialundervisning, dropper ut av videregående skole og får dårlige ... -
«Hvordan erfarer en kroppsøvingslærer på mellomtrinnet en implementering av modellbasert praksis i en norsk kroppsøvingskontekst? - Et selvstudium av praksis
(Master thesis, 2023)Prosjektets bakgrunn: Kroppsøvingsfagets legitimeringsgrunnlag har blitt diskutert både nasjonalt og internasjonalt. Vinje et al (2021) stiller spørsmålet om vi har et forståelig kroppsøvingsfag, og hevder endringene som ... -
Hvordan kan læreren legge til rette for at elever blir motiverte for bærekraftig handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på hvordan læreren kan legge til rette for at elever blir motivert for bærekraftig handlingskompetanse. Det teoretisk rammeverket til oppgaven har hovedsakelig være Selvbestemmelsesteorien ... -
Hvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under problemløsning?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven skal undersøke variasjoner i 5. klassingers problemløsningskompetanse. Overordnet problemstilling er: Hvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under ... -
"Innenfor skolens fire vegger, er det ikke læreren man først tenker på å ivareta."
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere opplever sitt eget handlingsrom i møte med uønsket atferd. Bakgrunnen for at det var ønskelig å undersøke denne tematikken, var i hovedsak egne erfaringer og ... -
Ivaretakelse av lærere : Hvordan opplever lærere som har opplevd utfordrende atferd å bli ivaretatt og i hvilken grad har disse lærerne nødvendig kompetanse til å håndtere utfordrende atferd?
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ masteroppgave som ser på ulike punkter rundt problematikken med utfordrende atferd i skolen. I innledningen er det beskrevet hvorfor denne tematikken er aktuell, med søkelys på nyhetssaker, lovverk ... -
«Jeg blåser i hva slags aktivitet vi gjør så lenge det er gøy og godt for noe»
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er legitimeringen av kroppsøving som et læringsfag. Det er sett på hva kroppsøvingslærere tilrettelegger for i undervisningen, og hva kroppsøvingsfagets plass er i skolen. Vi har undersøkt følgende ... -
"...jeg elsker matteboka, jeg... vi hadde matteboka akkurat også gjorde man så mange sider og jeg syns det var så gøy!"
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om motivasjon i matematikk sett gjennom et elevperspektiv. Motivasjon er et vidt begrep som kan være vanskelig å observere, men det er vesentlig for god læring. Kleven og ... -
«Jeg kan være med på det, men jeg kan ikke være med så mye»: En casestudie om deltakelse av elever med fysiske funksjonsnedsettelser i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien er en casestudie av en elevs og en lærers opplevelse og erfaringer av deltakelse i kroppsøving. Tematikken i oppgaven omhandler elever med nedsatt fysisk funksjonsevne i kroppsøving på mellomtrinnet, og ... -
«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ... -
Kjennetegn på og utvikling av elever med stort læringspotensial i matematikk: En observasjonsstudie om elevers arbeid med en LIST-oppgave
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler elever med stort læringspotensial i matematikk og arbeid med LIST-oppgaver. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk ... -
Klasseledelse i oppstart av økter. En erfaren lærers klasseledelse i oppstart av økter på tredje trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en dyktig klasseleder praktiserer klasseledelse ved oppstart av økter, og beskriver betydningen av struktur, rutiner og regler for å styrke klasseledelsen. I dagens skole er klasseledelse ... -
Kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom hjem og skole rundt elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom skole og hjem rundt elever med utfordrende atferd. Utfordrende atferd i denne sammenhengen handler om de elevene som ... -
Konkreter i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ...