dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.contributor.author | Løndal, Knut | |
dc.contributor.author | Moen, Kjersti Mordal | |
dc.contributor.author | Aasland, Erik | |
dc.contributor.author | Lyngstad, Idar | |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T11:56:36Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T11:56:36Z | |
dc.date.created | 2021-01-22T16:46:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Borgen, J. S., Løndal, K., Moen, K. M., Aasland, E., & Lyngstad, I. K. (2020). Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå – muligheter og utfordringer. Nordisk Tidsskrift for Utdanning Og Praksis, 14(3), 58-79. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2731851 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet en kvalitativ tilnærming med to metodiske innganger. Først ble et utvalg på 96 masteroppgaver i perioden 2015–2018 innenfor fagfeltet kroppsøving og idrettsfag brukt for å undersøke hva slags tematikker, teoretiske tilnærminger og metoder som er benyttet i masteroppgavene. Med bakgrunn i denne undersøkelsen ble det gjennomført en workshop med et utvalg lærerutdannere for å få innsikt i hva de oppfattet som fremtidige muligheter og utfordringer i femårig lærerutdanning i fagfeltet. Analysen av masteroppgavene viser at forskning angående meninger, oppfatninger og forståelser av kroppsøving og idrettsfag i skolen er gjennomgående tematikker. Relativt få oppgaver belyser begreper, teorier, praksiser eller didaktikk i profesjonsfeltet. Resultatene fra workshop viser at lærerutdannere identifiserer strukturelle utfordringer og adresserer et behov for mer praksisnærhet og (yrkes-)relevans i fremtidige masteroppgaver. Kompetansebehov blant lærerutdannere som veiledere trekkes også fram som en utfordring. På bakgrunn av undersøkelsen ser vi et behov for at mer utdanningsvitenskapelige perspektiver vektlegges i fremtidige masteroppgaver for å tilføre fagfeltet relevante og nye kunnskapsbidrag. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Jorunn Spord Borgen, Knut Løndal, Kjersti Mordal Moen, Erik Aasland & Idar Kristian Lyngstad. | en_US |
dc.source.pagenumber | 58-79 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v14.2486 | |
dc.identifier.cristin | 1877446 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |