dc.contributor.author | Skreden, Marie | |
dc.date.accessioned | 2020-03-12T12:54:31Z | |
dc.date.available | 2020-03-12T12:54:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2646596 | |
dc.description.abstract | Prosjektet mitt handler om hvordan forståelsen av form kan utvikles gjennom
erfaringsbasert læring. Undersøkelsene tar for seg min egen læringsprosess i arbeidet
med abstrakte, organiske former. Jeg sammenligner formarbeidet i et additivt materiale
som ull og et subtraktivt materiale som tre for å belyse hvordan utviklingen av
formforståelsen skjer i møtet med disse materialene. Med en utforskende tilnærming
forsøker jeg å tydeliggjøre det didaktiske perspektivet. Bruk av håndverktøy og nærhet
til materialet har vært viktige premisser. I det skapende arbeidet retter jeg
oppmerksomheten mot utviklingen av formen som en helhet med spesielt vekt på
kurvene. I avhandlingen ønsker jeg å vise hvordan grunnleggende formbegreper og
perspektiver på form fungerer som støtte i et formarbeid. Undersøkelsene har som
siktemål å tydeliggjøre læringserfaringene og å finne noen verbaliserte kjennetegn på
formforståelse. Et overordnet mål er å belyse hvordan arbeid med formutvikling kan
være en verdifull læringsaktivitet i skolen.
ABSTRACT: My project concerns how the understanding of form may be developed through
experience based learning. I study my own learning process while working with
abstract, organic forms. Formmaking in an additive material like wool and a subtractive
material like wood are compared, and I focus on how the understanding of form is
developed with respect to these different materials. I seek to elucidate the didactical
perspectives through open exploration. The use of handtools and closeness to the
material is crucial elements in this. I chose to focus on certain basic principles in threedimensional
form and how they can support the understanding a form as a whole. I pay
particular attention to the development of curves and the learning points of this
process. The investigations aim to emphasize learning experiences and to characterize
the understanding of form. Further, I wish to emphasize the importance of form
development as learning activity in school. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.subject | erfaringsbasert læring | en_US |
dc.subject | organiske former | en_US |
dc.subject | abstrakte former | en_US |
dc.subject | ull | en_US |
dc.subject | materialer | en_US |
dc.subject | formutvikling | en_US |
dc.title | Erfaringsbasert formforståelse: Undersøkelser av noen grunnleggende formperspektiver i møtet med materialer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the Author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 143 | en_US |