Show simple item record

dc.contributor.authorJohannesen, Elisabeth Hovde
dc.date.accessioned2020-01-29T09:57:09Z
dc.date.available2020-01-29T09:57:09Z
dc.date.created2020-01-21T08:46:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationEdda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 2019, 106 (4), 279-293.nb_NO
dc.identifier.issn0013-0818
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2638516
dc.descriptionThis is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 Licensenb_NO
dc.description.abstractKunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og begrepsapparat. Hans filosofi om den estetiske medlidenhet kretser rundt hvordan kunsten, ved å spille på publikums etiske innstillinger, modellerer ulike følelsesmessige responser. Med utgangspunkt i begrepene «interdependens», «stemthet» og «spontane livsytringer» nærleser jeg Krigen (2013) av Gro Dahle og Kaja Dahle Nyhus og Det første barnet på månen (2009) av Bjørn Arild Ersland og Lars M. Aurtande. Jeg opererer ikke med reelle lesere, men låner Paul Ricoeurs (1984) mimesisbegreper: «prefigurasjon», «konfigurasjon» og «refigurasjon». Dette gjør det mulig å undersøke hvordan disse bøkene, ved å skrive inn et kunnskaps- og erfaringssubjekt med grunnleggende etiske innstillinger, modellerer en type emosjonell respons.nb_NO
dc.description.abstractArt often calls on an audience’s emotions. In this article, I examine how certain picturebooks evoke affective responses. I do this while leaning on Knud Eiler Løgstrup’s (1905–81) philosophy of art and conceptual framework. His philosophy of “aesthetic compassion” revolves around how art models different emotional responses by playing on the audience’s ethical values. Based on his concepts “interdependency”, “attunement/mood” and “spontaneous expressions of life”, I read Krigen (2013) by Gro Dahle and Kaja Dahle Nyhus and Det første barnet på månen (2009) by Bjørn Arild Ersland and Lars M. Aurtande. I do not operate with historical readers, but borrow Paul Ricoeur’s (1984) mimesis-concepts “prefiguration”, “configuration” and “refiguration”. This makes it possible to investigate how these books model a type of emotional response by structuring an ethical knowledge- and experience-subject in the texts.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleBildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2019 Author(s).nb_NO
dc.source.pagenumber279-293nb_NO
dc.source.volume106nb_NO
dc.source.journalEdda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1500-1989-2019-04-04
dc.identifier.cristin1778846
cristin.unitcode222,59,2,0
cristin.unitnameInstitutt for språk og litteratur
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal