Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori og teorinær praksis?
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2630869Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Høsten 2018 ble det innledet et forsøk med å opprette stillinger for lærere i kombinasjonsstillinger knyttet til grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De som ble tilsatt, arbeider til daglig i grunnskolen og har i de fleste tilfellene erfaring som praksislærere. Prosjektet er ett av flere tiltak som er knyttet til en utviklingsavtale mellom USN og Kunnskapsdepartementet, som har som formål å videreutvikle og styrke samarbeidet mellom universitetet og praksisfeltet innenfor universitetets profesjonsutdanninger. For å koordinere og lede dette arbeidet ble det opprettet en prosjektorganisasjon kalt USN Profesjon. USN Profesjon ledes av Kristin Barstad, og ordningen med kombinasjonsstillinger er ett av fire hovedsatsingsområder som omfatter både lærerutdanningene og helse- og sosialfagutdanningene ved USN. Denne rapporten tar for seg ordningen med kombinasjonsstillinger slik den har blitt gjennomført i den femårige grunnskolelærerutdanningen ved USN. Arbeidet er gjennomført i samråd med Arild Hovland, som er dekan ved Fakultet for humaniora, idrett og lærerutdanning, og Anne Fængsrud, som er visedekan for lærerutdanningen. Det empiriske grunnlaget for rapporten består i hovedsak av fokusgruppeintervjuer med lærere som er tilsatt i kombinasjonsstillinger ved hvert de fire studiestedene ved USN som tilbyr grunnskolelærerutdanning, og programkoordinatorene ved de aktuelle studiestedene. Vi retter en stor takk til alle de som på ulike måter har gjort arbeidet med denne rapporten mulig, og håper den vil stimulere til videre drøfting og kvalitetsutvikling av den femårige grunnskolelærerutdanningen ved USN.