Effekt av økt fysisk aktivitet i skolen på åttendeklassingers fysiske aktivitetsnivå og fysiske form
Abstract
Formålet: Formålet var å undersøke om 60 minutter daglig fysisk aktivitet implementert inn i skolefag, og som avbrekk fra stillesitting i skolen, kunne øke fysisk aktivitetsnivå og fysisk form (aerobe kapasitet) blant åttendeklassinger i Telemark.
Metode: «Liv og Røre i Telemark» er et forskningsprosjekt med naturalistisk kvasieksperimentellt pre- og post-design. 644 elever (320 jenter og 324 gutter) i alderen 13-14 år fra 15 skoler i Telemark gjennomførte den 5 måneder lange intervensjonen. I denne masteroppgaven ble data på fysisk aktivitetsnivå målt med akselerometer, fysisk form målt med Andersen-test, samt antropometriske data analysert for å vurdere i hvilken grad implementering av økt fysisk aktivitet gir økt aktivitetsnivå og fysisk form. Hovedutfallsvariabler var MVPA (moderate to vigorous physical activity, aktivitet med moderat til hard intensitet i minutter per dag), total fysisk aktivitet målt som CPM (counts per minute, total fysisk aktivitet oppgitt i gjennomsnittlig tellinger per minutt), samt fysisk form målt ved Andersen-test (antall løpte meter).
Resultater: Det ble ikke funnet noen endring i total fysisk aktivitet eller MVPA i den foreliggende studien i hverken intervensjon- eller kontrollskolene. Det ble funnet en bedring på 2,2 % på Andersen-testen i intervensjonsskolene. Guttene i intervensjonsskolene fikk en bedring i Andersen-testen på 2,6 %, mens det kun ble funnet en tendens til bedring blant jentene. Kontrollskolene viste ingen endring i fysisk form målt ved Andersen-test.
Konklusjon: Etter fem måneder med 60 minutter daglig fysisk aktivitet i skoleundervisning viste resultatene en liten bedring i elevenes fysiske form, men ingen endring i total fysisk aktivitetsnivå eller MVPA blant åttendeklassinger.
Publisher
Universitetet i Sørøst-NorgeCopyright
Copyright The AuthorRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Friluftsliv og fysisk aktivitet i en livsstilsendring : en fenomenologisk studie av langtidssykemeldtes opplevelser med friluftsliv og fysisk aktivitet i en livstilsendring
Holtmoen, Hege (Master thesis, 2010)Målet med dette studiet har vært å få en større forståelse for hvordan de langtidssykemeldte kan få til en livsstilsendring ved hjelp av friluftsliv og fysisk aktivitet, og min problemstilling har vært: På hvilken måte kan ... -
Selvforståelse, aktivitet og varig fysisk skade: Samtaler med fire kvinner som har vært utsatt for hendelser som har gitt varig fysisk skade, drøftet i lys av eksistensialistisk tenkning og Hannah Arendts tenkning om det aktive liv.
Husøy, Marit Norunn (Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen handler om hva som skjer med menneskers selvforståelse når de utsettes for en hendelse som fører til varig fysisk skade. Tema for oppgaven er ulike former for aktivitet, og det teoretiske perspektiv ... -
Fysisk aktivitet, fysisk form og vektstatus blant åttende klasse elever i Telemark
Sælid, Anne Mette (Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvorvidt 8. klasse elever fra Telemark tilfredsstille Helsedirektoratets anbefalinger om 60 min daglig fysisk aktivitet. Metode: «Liv og Røre i Telemark» (LVT) er et større ...