Overgangen fra elev til student, sett med studenter i høyere utdanning sine øyne.
Abstract
Med denne oppgaven og via min forskning ønsker jeg å gi et helhetlig bilde på hvilke
utfordringer studenter i høyere utdanning har hatt på veien fra elev i videregående
skole til student i høyere utdanning. Jeg har vært nysgjerrig på hvilke emosjoner de har
hatt i prosessen og hvilke aktiviteter og læringsmetoder i videregående skole de ser på
som nyttige for utvikling av karriereferdigheter og karrierekompetanse.
Mitt datamateriale har jeg hentet fra et strukturert fokusgruppeintervju med fem
studenter, som bor i Oslo, og har gått på videregående skole i Vestfold på ulike
studieforberedende programmer. Alle har flyttet hjemmefra, startet opp med studier,
har ansvar for egen økonomi og etablert nye nettverk og roller. I tillegg til å intervjue
studentene, fikk de i oppgave å fylle ut sin egen endringskurve for perioden 1. januar
2018 til 19. november 2018, som var siste del av videregående skole og fram til
gjennomføringen av fokusgruppeintervjuet. Denne oppgaven valgte jeg for at
studentene skulle visualisere sine emosjonelle svingninger i perioden. Svarene de ga på
intervjuet og materialet fra endringskurven danner datagrunnlaget for min analyse.
Mine forskningsspørsmål:
Hvilke erfaringer har studenter i høyere utdanning med karriereveiledning og
karrierlæringsaktiviteter i videregående skole?
Hvilke karriereutviklingstemaer, aktiviteter og metoder fremhever studenter i
høyere utdanning som viktige for utviklingen av gode karriereferdigheter og
karrierekompetanse?
Hvordan opplevde studenter i høyere utdanning overgangsfasen fra elev til
student og hvilke faktorer var viktige i denne fasen?
Datamaterialet fra fokusgruppeintervjuet har jeg sortert i tabeller. Utsagnene, som er
studentenes deling av erfaringer og meninger, ønsket jeg å bringe videre i en
komprimert form, slik at budskapet de kom med skal bli hørt.
I forkant av mitt fokusgruppeintervju gjorde jeg et forarbeid lokalt i Vestfold, for å øke
min kompetanse om praksisfeltet, både når det gjaldt dagens praksis på skolene innen
karriereveiledning og karrierelæring og hva som skjer på systemnivå i Vestfold
Fylkeskommune. I Vestfold bevilges det for tiden økte ressurser til å utvikle tilbudet
elevene får i videregående skole og det er allerede satt i gang prosjekter. I den
sammenheng håper jeg min masteroppgave vil være et nyttig bidrag i dette arbeidet.
Økte ressurser og flere obligatoriske tilbud er noe av det som kan styrkes ytterligere. I
tillegg bør det tilrettelegges for flere differensierte tilbud, slik at alle blir ivaretatt med
sine behov. Emosjonell og kognitiv utvikling via mangfoldige aktiviteter fremmer læring
og utvikler autonome individer som kan løse frivillige og ufrivillige problemer, som en
overgangsfase er.
Forskningsprosessen har vært krevende, spennende og lærerik. Jeg har lært mye om
videregående skole, om meg selv og om studenters hverdag og utfordringer. Arbeidet
med oppgaven har gitt meg nye perspektiver og ny innsikt. Fagfelt har høy aktualitet i
dagens samfunn med frafall og omvalg i høyere utdanning. Det er derfor viktig med økt
kompetanse på feltet som kan bidra til å forberede elevene best mulig til å løse
utfordringene knyttet til overgangen til høyere utdanning kognitivt og emosjonelt.