dc.contributor.author | Lie, Anne Liv Kaarstad | |
dc.date.accessioned | 2019-05-24T11:40:18Z | |
dc.date.available | 2019-05-24T11:40:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598663 | |
dc.description.abstract | I profesjonsveiledning for sykepleiere er samtalen det metodiske verktøyet, og i denne håndboka er veileder og veisøker brukt som rolleavklaring. Veileder er en profesjonsutøver i faget og kan profesjonens kunnskap, ferdigheter og kompetanse, noe veisøker skal tilegne seg. Veisøker er en som er underveis til å bli profesjonell, student eller nyutdannet.
Håndboka gir innføring i veiledningsteori og veiledningsmetoder i form av øvelser. Den teoretiske tilnærmingen er med utgangspunkt i Appreciative Inquiry som er en 5D-modell for samtaler som har en hensikt. I denne håndboka presenteres de fire første samtalenivåene da det femte samtalenivået kun betyr at nå fungerer utførelsen av oppgavene etter ønsket hensikt. Håndboka benytter og forklarer begrepet mentalisering.
Første del er en introduksjon, del to gir innsikt i teori og del tre i øvelser for de ulike samtalenivåene i veiledningssamtaler. Avslutningsvis finner leseren en litteraturliste. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;26 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | profesjonsveiledning | nb_NO |
dc.title | Profesjonsveiledning for sykepleiere | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 30 | nb_NO |
dc.source.issue | 26 | nb_NO |