Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Turid Iren
dc.date.accessioned2019-03-15T08:03:09Z
dc.date.available2019-03-15T08:03:09Z
dc.date.created2018-11-22T10:36:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNordisk sygeplejeforskning. 2018, 8 (4), 308-318.nb_NO
dc.identifier.issn1892-2678
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2590136
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleierstudenter samarbeider på campus i ulike læringssituasjoner. Gruppesamarbeid vektlegges for å løse faglige spørsmål og styrke samhandlingskompetanse hos fremtidige sykepleiere. Det er ønskelig at bachelorstudenter i sykepleie skal oppleve samarbeid med medstudenter til inspirasjon og vekst. Flere lar seg inspirere i kreativt samarbeid med andre på campus, mens gruppearbeid for noen sykepleierstudenter medfører konflikter og frustrasjoner. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvilke faktorer i utdanningstilbudet som fremmer motivasjon for læring hos sykepleierstudentene. Artikkelen konsentreres til sykepleierstudentenes erfaring med når de lar seg inspirere til å lære mer i studiet, knyttet til ulike samarbeidsmuligheter på campus. Det diskuteres resultater som synliggjør at bachelorstudenter i sykepleie opplever samarbeid med medstudenter som inspirerende, så vel som til hinder for læring. Metode: En kvantitativ undersøkelse med strukturert spørreskjema. Resultat: Studien viser at sykepleierstudentene lar seg inspirere til å lære mer i samarbeid med medstudenter på campus. Flertallet har også hatt stor nytteverdi av lærerveiledning i gruppearbeidet. En betydelig andel av respondentene er avhengig av selvstudier for å kunne bli inspirert til å lære mer, og mange ønsker derfor mer tid til egenstudier. Konklusjon: Det anbefales å variere læringsmetodene på en måte som tilrettelegger for individuelt arbeid i kombinasjon med gruppearbeid. Det kan være nødvendig med tilbud om veiledning av en fagperson både til faglige utfordringer så vel som til utfordringer knyttet til sykepleierstudentenes samarbeid seg imellom.nb_NO
dc.description.abstractBackground: Nursing students collaborate on campus in different learning situations. Group collaboration is emphasized to solve academic issues and strengthen interaction skills with future nurses. It is desirable that bachelor students in nursing should experience collaboration with fellow students for inspiration. Several students are inspired creative collaboration with others on campus, while group work for some nursing students causes conflicts and frustrations. Purpose: The purpose of the study was investigating factors in the education program that promote motivation for learning among nursing students. This article concentrates on nursing students' experience with inspiration to learn more, linked to various opportunities for collaboration on campus. Method: A questionnaire with closed answer alternatives and statistical analysis. Result: Nursing students are encouraged to learn more in collaboration with fellow students on campus. The majority has also had a great deal of usefulness in teacher guidance for group work. A significant proportion of respondents are dependent on self-study to be inspired to learn more, and they want more time for self-study. Conclusion: It is recommended to vary learning methods in a way that facilitates individual work in combination with group work. It may be necessary to offer counseling by a professional teacher for academic challenges as well as for challenges associated with nursing student collaborations.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleSykepleierstudenters samarbeid med medstudenter på campus - til inspirasjon eller til besvær?nb_NO
dc.title.alternativeSykepleierstudenters samarbeid med medstudenter på campus - til inspirasjon eller til besvær?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber308-318nb_NO
dc.source.volume8nb_NO
dc.source.journalNordisk sygeplejeforskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1892-2686-2018-04-06
dc.identifier.cristin1633627
cristin.unitcode222,56,1,0
cristin.unitnameInstitutt for sykepleie- og helsevitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal