Sammenheng mellom fysisk aktivitet og resiliens. En studie av sammenhenger mellom egenrapportert fysisk aktivitet og resiliens blant ungdommer i Telemark fylke
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2584775Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Metode: Gjennom prosjektet «Liv og røre i Telemark» ble totalt 639 elever inkludert i studien. Det er benyttet et korrelasjonsdesign, såkalt tverrsnittstudie, hvor datamateriale kun er basert på resultater fra pre-test. Appliserte måleinstrumenter er Resilience Scale for Adolescents (READ) og et utarbeidet egenrapportert spørreskjema for å måle elevenes fysiske aktivitet. Begge ble besvart som et online spørreskjema. Datainnsamlingen foregikk skoleåret høsten 2017 på 15 ulike skoler i Telemark fylke. Statistiske analyser ble foretatt i IBM SPSS 24.0, samt tabeller utformet og bearbeidet i Microsoft Excel 2013.
Resultater: Jentene har prosentvis høyere aktivitetsfrekvens i lag/ballspill og estetiske aktiviteter. Guttene har prosentvis høyere deltagelse innenfor de andre aktivitetstypene. Gutter som er aktive mindre enn en gang i uken med andre type aktiviteter har høyere gjennomsnittlig score på personlig kompetanse. Jenter som driver med utholdenhet og lag/ballspill en gang i uken eller mer scorer høyere på READ. Guttene har gjennomsnittlig høyere score på personlig kompetanse. Jentene har høyere gjennomsnittlige verdier innenfor sosiale ressurser og familie kohesjon.
Konklusjon: Studien konkluderer med at det er en sammenheng mellom resiliens, type fysisk aktivitet og aktivitetsfrekvens. Sammenhengen er større og mer målbar for jentene enn for guttene. Background: Previous studies have reported stronger mental health among individuals with higer frequency of physical activity. However, there remains little research on how different types of activities are associated with mental health among young people.
Goal: The aim of this study was to investigate whether the frequency and/or specific types of physical activity are related to resilience in adolescents, and possible gender differences.
Method: Throughout the project "Liv og røre i Telemark", a total of 639 students were included in the study. A cross-sectional study with a correlational design was used and data was based solely on results from pre-test. Applied measuring instruments consisted of the Resilience Scale for Adolescents (READ) and a comprehensive, self-reporting questionnaire to measure students' physical activity, both administered online. Data collection took place over the course of the 2017 academic year at 15 different schools in Telemark County. Statistical analyses were performed in IBM SPSS 24.0 and tables were designed and processed in Microsoft Excel 2013.
Results: Females exhibited a higher rate of activity in team/ball games and aesthetic activities, whereas male participants had higher participation in the other types of activity. Male participants active less than once a week with other types of activities retained a higher average score in personal skills. Girls who performed endurance and team/ball games once a week or more scored higher on the READ test. Male participants retained higher scores on average of personal skills. Female participants retained higher average values within social resources and family cohesion.
Conclusion: The study concluded that there is a correlation between resilience, type of physical activity, and activity rate. The relationship is stronger and more measurable in female participants than male.