dc.contributor.author | Wikstøl, Eva Augestad | |
dc.coverage.spatial | Telemark | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-10-24T07:39:57Z | |
dc.date.available | 2018-10-24T07:39:57Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-340-6 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2569239 | |
dc.description.abstract | Åpen dør er et samarbeidsprosjekt mellom Telemark fylkeskommune og Universitetet i Sørøst-Norge som har fokusert på arbeid med grunnleggende ferdigheter i Vg1-klasser ved en studiespesialiserende linje og en byggefaglinje ved to ulike videregående skoler i perioden 2015-2018. Hovedmålsettingen for prosjektet har vært økt gjennomføring og økt læringsutbytte for elevene. Prosjektet har satset på kompetanseutvikling for involverte lærere.
Følgeforskningen av prosjektet har hatt et kvalitativt design med en fenomenologisk tilnærming, og den primære metoden for innhenting av data har vært intervjuer. I tillegg inngår en spørreundersøkelse til lærere, sentrale prosjektdokumenter, notat om bruk av kartleggingstester og tallmateriale på grunnskolepoeng og gjennomføring i datamaterialet.
Rapporten konkluderer med at det i dette prosjektet synes å være en sammenheng mellom satsingen på kompetanseheving i arbeid med grunnleggende ferdigheter, organisering og bruk av fast samarbeidstid for lærerne og økt gjennomføring og læringsutbytte for elevene. Det synes å ha vært sentralt for utviklingen av prosjektet at lærergruppene har vært satt sammen av de ulike faglærerne som var tilknyttet prosjektklassene, og at de i og på tvers av fag utviklet arbeidet med de grunnleggende ferdighetene. Elevenes beskrivelser av prosjektet gir innblikk i trivsel, gode klassemiljø, gode relasjoner til medelever og lærere og tett oppfølging fra lærerne. Dette var funn som ble formidlet i interne delrapporter etter første og andre året i prosjektet.
Prosjektet videreføres i tre nye år med oppstart på tre nye skoler høsten 2018. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;9 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | Grunnleggende ferdigheter | nb_NO |
dc.subject | Videregående skole | nb_NO |
dc.subject | Gjennomføring | nb_NO |
dc.title | Åpen dør : Arbeid med grunnleggende ferdigheter i videregående skole : Sluttrapport | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 56 | nb_NO |