Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThommesen, Silje Maria Søreid
dc.date.accessioned2018-09-18T08:45:26Z
dc.date.available2018-09-18T08:45:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563110
dc.description.abstract«Psykisk og fysisk velvære blant 8.klassinger i Telemark» - En kvantitativ studie om faktorer som påvirker livskvaliteten hos ungdommer i Telemark. Avhandlingens tematikk er bygget på spørsmålet «Hvordan er ungdommers livskvalitet?». Med en økende rapportering om nedgangen i deres mentale helse, er det naturlig å spørre om hvorfor denne negative utviklingen skjer, og hvordan deres nivå av livskvalitet blir påvirket av denne utviklingen. Livskvalitet i seg selv er ikke lett å måle, i og med at det er mange faktorer som spiller en viktig rolle. I Norge er det mange unge uføre, og de fleste av dem er uføre på grunn av psykiske plager og lidelser. På bakgrunn av dette har avhandlingen valgt å dele livskvalitet opp inn i to hovedfaktorer: psykisk og fysisk velvære. Problemstillingen er som følger: «Påvirker helserelatert livskvalitet, motivasjon, vitalitet og fysisk aktivitet ungdommers psykiske og fysiske velvære i Telemark?». For å besvare denne problemstillingen er det utarbeidet tre forskningsspørsmål: - Er det en sammenheng mellom helserelatert livskvalitet, motivasjon, vitalitet og fysisk aktivitet og nivået av psykisk og fysisk velvære? - Er kjønn en signifikant faktor for forskjeller mellom nivå av psykisk og fysisk velvære? - Har skolestørrelse en betydning for nivået av psykisk og fysisk velvære? Metoden bygger på en problemstilling som er ute etter breddekunnskap, og tar utgangspunkt i kvantitativ data hentet inn i samarbeid med «Liv og røre i Telemark». Denne dataen bygger på et spørreskjema utviklet av prosjektet, og er hentet inn fra 15 skoler i Telemark. Det teoretiske rammeverket har en psykologisk og sosiologisk forankring. Det blir tatt utgangspunkt i tidligere forskning på barn og unges psykiske helse i Norge, med et nærmere blikk på Telemark. Dette legger til grunn for avhandlingens rammeverk, hvor ungdommene blir sett på som enkeltindivider på den ene siden, og på den andre siden ser vi på samfunnets innvirkningskraft i form av individualisering. Ved hjelp av selvbestemmelsesteorien, Erikson’s fase-teori og et samfunnsperspektiv, er dette grunnlaget for drøftingen av denne avhandlingenes empiri. Resultatene viser at helserelatert livskvalitet, motivasjon, vitalitet og fysisk aktivitetsnivå kan predikere nivået av psykisk og fysisk aktivitet. Det å ha gode relasjoner til venner og familie har en positiv forklaringsevne, både på psykisk og fysisk velvære. Miljøet på skole spiller også en rolle for dette velværet, og økt fysisk velvære og økt psykisk velvære påvirker hverandre positivt. Motivasjon er en faktor som også spiller inn for variasjonen i psykisk og fysisk velvære. Det viste seg at for dette utvalget har mer ytre kontrollerte motivasjonsreguleringer en større påvirkning på psykisk velvære, enn de mer indre styrte. For fysisk velvære var det størst økning med de mer indre styrte motivasjonsreguleringene. Resultatene viser for dette utvalget, at kjønn ikke spiller en betydelig rolle inn på nivået av velvære alene, men sett sammen med de andre faktorene er den en signifikant faktor, men står ikke for en stor økning. Gjennomsnittsforskjeller mellom gutter og jenter var ikke store nok til å være signifikante. Forskjellene mellom størrelsen på skolene, hadde heller ikke en signifikant forskjell mellom nivået på psykisk og fysisk velvære.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titlePsykisk og fysisk velvære blant 8. klassinger i Telemark. En kvantitativ studie av ulike faktorers forklaringsevne på psykisk og fysisk velvære.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber134.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel