Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKløw, Line Julie
dc.date.accessioned2018-09-11T13:02:25Z
dc.date.available2018-09-11T13:02:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562078
dc.description.abstractI denne avhandlingen får vi et innblikk i samhandlingen som foregikk på et jobbsøkerkurs i forbindelse med kursets målsetting om å få deltakerne ut i jobb. Kurset er arrangert av en privat tiltaksleverandør og er tilknyttet NAV. Beskrivelsene som fremkommer i denne avhandlingen bygger på etnografisk feltarbeid og seks intervjuer med deltakere på jobbsøkerkurset. Avhandlingen er en kvalitativ studie og undersøker hvordan samhandlingen foregikk mellom ulike deltakere og kursledere på et jobbsøkerkurs som skal få deltakerne ut i jobb. Studien vil kunne bidra til refleksjon rundt hvordan noen unge kan oppleve deltakelsen på jobbsøkerkurs og hvordan en kan hjelpe de i overgangen til arbeidsmarkedet. Avhandlingen er et delprosjekt innenfor et større forskningsprosjekt kalt «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark». Problemstillingen som dette delprosjektet vil undersøke er: hvordan foregikk samhandlingen på et jobbsøkerkurs tilknyttet NAV i forhold til kursets målsetting om å få deltakerne ut i arbeid? I løpet av denne avhandlingen blir vi kjent med deltakere, kursledere og rammene for kurset. Videre viser avhandlingens feltfortelling, som er utarbeidet på bakgrunn av feltnotater og intervjumaterialet, samhandlingen som foregikk mellom kursledere og deltakere. På bakgrunn av dette kan vi få et innblikk i hva som preger de unges deltakelse på kurset. Beskrivelsene som de unge gir av kurset viser at de har ulike erfaringer og opplevelser av deltakelsen på kurset. Videre blir vi vitne til at de unges deltakelse på kurset både foregår og oppleves ulikt for de ulike deltakerne. Noen deltakere skaper et uformelt fellesskap på kurset, der dette vennefelleskapet ser ut til å erstatte deres mål for kurset. Deltakerne i det uformelle fellesskapet trives svært godt på kurset og unngår å ta flere av jobbmuligheten som dukker opp underveis. Andre deltakere som har utdanning og som ikke deltar i det uformelle fellesskapet, blir behandlet annerledes av kurslederne og flere føler at de ikke passer inn. Samtidig var det flere deltakere uten utdanning som heller ikke deltok i det uformelle fellesskapet som var mer eller mindre usynlige på kurset, samtidig som at de jobbet aktivt for å få jobb.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectjobbsøkerkursnb_NO
dc.subjectarbeidsledighetnb_NO
dc.title“Hvorfor tok du ikke den jobben?” Et kort feltarbeid på et jobbsøkerkursnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber118.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel