Elever som veileder hverandre i faget utdanningsvalg : en kvalitativ studie om tiendeklassingers opplevelser, erfaringer og refleksjoner i et veiledningsprosjekt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559574Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie fra et veiledningsprosjekt der 26 elever på 10. trinn veiledet hverandre i faget utdanningsvalg i forkant av sitt valg av videregående skole. Empirien ble samlet inn gjennom individuelle logger og fokussamtaler, basert på et læringsopplegg gjennomført over ett semester i nært samarbeid med fagets lærer. Mange anser sitt utdanningsvalg som et identitetsvalg, og mange har behov for en refleksjonspartner i forbindelse med sine valg. Studiens teoretiske utgangspunkt er dermed hvordan individets refleksive ferdigheter er en sentral kompetanse for identitetsdanning og hvordan kollektive veiledningsprosesser kan fremme dette, for til sammen å gi elevene et bedre grunnlag for karrierehåndtering. Avhandlingen løfter fram elevenes erfaringsbaserte refleksjoner over deres opplevelser av å veilede hverandre. Studien viser at økt metodisk innsikt og relasjonell trygghet gjorde elevene mer mottakelige for innholdet i veiledningen. Samtidig som elevene opplevde å få viktige innspill til eget utdanningsvalg, vokste det fram et engasjement med ønske om å bidra for den andre. Over tid utviklet de en bevissthet rundt både karrierevalg og veiledning som gjorde at de opplevde personlig utvikling og oppdaget nytteverdi både for nåtid og framtid. Avslutningsvis peker jeg på potensialet i elevers utforskning av seg selv og sine muligheter, og viktigheten av tidsfaktoren for slike personlige utviklingsprosesser