Fremad i alle retninger! Implementering av et kjønnsbalanseprosjekt i akademia
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [269]
- Publikasjoner fra CRIStin [3392]
Original version
Tidsskrift for kjønnsforskning. 2017, 41 (1), 5-21. 10.18261/issn.1891-1781-2017-01-02Abstract
I denne artikkelen undersøker jeg meningsskaping blant mellomledere i en norsk høgskole i forbindelse med implementeringen av et kjønnsbalanseprosjekt. Med utgangspunkt i samtaler i fokusgrupper og Karl E. Weicks (1995) sosialkonstruktivistiske perspektiver på meningsskaping, får vi innblikk i hvordan prosjektets intensjoner om kjønnsbalanse møter eksisterende kulturer, der mellomledernes konstruksjoner peker i ulike retninger. Et sentralt funn er at prosjektets bærende idé om kjønnsbalanse delvis blir transformert til en mer generell idé om kompetanseutvikling – med påfølgende organisatorisk knoppskyting i form av et lokalt kompetanseutviklingsprosjekt for menn. I tillegg ser vi, i lys av Michel Foucaults (2002) begrep om governmentality, spor av en maktstruktur som kan bidra til å holde de kvinnelige forskerne tilbake i arbeidet med egen toppkarriere i akademia.