Fremad i alle retninger! Implementering av et kjønnsbalanseprosjekt i akademia
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2484555Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [271]
- Publikasjoner fra CRIStin [3438]
Originalversjon
Tidsskrift for kjønnsforskning. 2017, 41 (1), 5-21. 10.18261/issn.1891-1781-2017-01-02Sammendrag
I denne artikkelen undersøker jeg meningsskaping blant mellomledere i en norsk høgskole i forbindelse med implementeringen av et kjønnsbalanseprosjekt. Med utgangspunkt i samtaler i fokusgrupper og Karl E. Weicks (1995) sosialkonstruktivistiske perspektiver på meningsskaping, får vi innblikk i hvordan prosjektets intensjoner om kjønnsbalanse møter eksisterende kulturer, der mellomledernes konstruksjoner peker i ulike retninger. Et sentralt funn er at prosjektets bærende idé om kjønnsbalanse delvis blir transformert til en mer generell idé om kompetanseutvikling – med påfølgende organisatorisk knoppskyting i form av et lokalt kompetanseutviklingsprosjekt for menn. I tillegg ser vi, i lys av Michel Foucaults (2002) begrep om governmentality, spor av en maktstruktur som kan bidra til å holde de kvinnelige forskerne tilbake i arbeidet med egen toppkarriere i akademia.