Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLuth-Hanssen, Klara M. M.
dc.contributor.authorTangen, Linea
dc.date.accessioned2018-02-07T11:26:53Z
dc.date.available2018-02-07T11:26:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2483216
dc.description.abstractI denne oppgaven analyserer vi to kreative tekster. Tekstene er skrevet av to elever på Vg3, og er blitt vurdert til karakter seks. Studiens problemstilling lyder som følger: Hva kjennetegner to gode kreative tekster på Vg3, og hva kan anses å være tekstenes kreative elementer? Det er ikke uproblematisk å skulle generalisere basert på et så lite utvalg. Derfor er ikke hensikten med prosjektet å utarbeide en form for fasit på hva en kreativ tekst er, men snarere å belyse «kreative tekster» som et komplekst fenomen i skolekonteksten. Poengene som trekkes frem i analysen har potensiale til å gi oss en pekepinn på noen mulige utfordringer knyttet til kreative tekster. Problemstillingen er konkretisert i tre forskningsspørsmål, som også fungerer som analysekategorier: 1. Hva skriver eleven om? 2. Hvordan henvender eleven seg til en leser? 3. Hvordan skaper eleven sammenheng? Vårt forskningsprosjekt er først og fremst forankret i et funksjonelt syn på språk og meningsskaping i tekst. Sosialsemiotikk, som presentert ved Michael Halliday, utgjør et teoretisk rammeverk, og vi har en eklektisk tilnærming til vårt tekstmateriale. Dette betyr i vårt tilfelle at vi supplerer med analyseverktøy fra flere retninger, med den hensikt å belyse flest mulig aspekter ved tekstene. Våre analyser viser at tekstene kjennetegnes av at elevene har brukt et bredt repertoar av skrivestrategier og språklige ressurser for å skape mening. I begge tekstene bruker elevene avanserte strategier for å presentere et virkelighetsbilde, kommunisere med en leser og skape sammenheng. Begge tekstene er også personlige og subjektive, og er skrevet innenfor en tradisjonell sjanger. Tekstene fremstår som svært ulike, og vårt arbeid med tekstene viser at det er krevende å skulle fastslå hva som kan anses som kreative elementer. Det vi har valgt å løfte frem som tekstenes kreative elementer, kan knyttes til hvordan elevene bruker ulike ressurser på en måte som underholder og engasjerer en leser. Et hovedfunn er også at elevene bruker kunnskap om sjangernormer for å vise det som kan tolkes som kreativitet innenfor de tradisjonelle sjangergrensene. Med bakgrunn i disse funnene drøfter oppgaven noen utfordringer knyttet til de kreative tekstene, og kan ses på som et problematiserende og kritisk drøftende bidrag til diskusjonen om skolens «nye» skriveoppgaver og det funksjonelle synet på skriveopplæringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectnorskdidaktikknb_NO
dc.subjectvideregåendenb_NO
dc.subjectskriveopplæringnb_NO
dc.title«Skriv en kreativ tekst hvor du…» - En næranalyse av to gode kreative tekster i videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber169nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel