dc.description.abstract | Masteroppgaven handler om tegningens mulighetsrom, om å finne potensiale som kan ligge til grunn for å skape nye uttrykk i tegning. Jeg er opptatt av hvordan bevegelse kan være en måte å skape nye møter med tegning, og om jeg gjennom min utforskende og eksperimenterende prosess kan finne ut hvordan sansning og persepsjon påvirker tegningens uttrykk. Min problemstilling er derfor: Hvilket potensiale kan avdekkes gjennom utforsking av tegningens mulighetsrom?
– Hvordan kan bevegelser i møte med redskaper og materialer påvirke tegningens uttrykk? – Hvordan kan bevegelse fremstå som transformasjon på en flate?
Mitt mål er å utforske tegningens muligheter gjennom en praktisk skapende prosess som undersøker interaksjonen mellom meg som utøvende og det som fremstår i prosessen. Gjennom ulike tilnærminger forsøker jeg å finne ut av hvordan kroppens bevegelser kan påvirke hva som skjer på tegningen, og hvordan bevegelser kan omformes på en flate. Ved å eksperimentere og prøve ut søker jeg svar på min problemstilling. Teoretiske studier belyser mitt skapende arbeid. Jeg studerer Maurice Merleau-Pontys filosofiske betraktninger om kroppens fenomenologi, Ulla Thøgersen som forklarer MerleauPonty, Donald A. Landes som har oversatt Merleau-Ponty og Martin Seel som har skrevet om estetisk erfaring. Jeg benytter også kunstnere som kunnskapsgrunnlag. Ved å studere og analysere disse kan jeg finne særtrekk og få større innsikt i hva som rører seg i feltet, og et mer inngående kjennskap til tegnefeltet. I den didaktiske delen trekker jeg elementer fra prosessen over i undervisningssammenheng. I undersøkelsen som startet i en åpen eksplorerende fase, følger jeg Gallhager & Zahavis metode i fire trinn som ramme for beskrivelser av utprøvingene, beskrevet fenomenologisk hva jeg sanser og erfarer. Ved hjelp av fargekoding trekker jeg ut ulike essenser, reduserer, kategoriserer og sitter igjen med 5 kategorier som hvorav materialitet er gjennomgående i samtlige kategorier: 1. bevegelser, 2. åpen/fri, 3. se/betrakte, 4. intensitet, 5. kontroll. Kategoriene drøftes mot det teoretiske grunnlaget. Deretter løfter jeg kategoriene inn i en didaktisk sammenheng gjennom drøfting opp mot en undervisningskontekst | nb_NO |