Evaluering av MILL-programmet i Skien kommune. Delrapport 2
Working paper
Published version
View/ Open
Date
2005-01-24Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter [63]
Original version
Streitlien, Å. Evaluering av MILL-programmet i Skien kommune Delrapport 2. Notodden, Telemarksforsking Notodden, 2005Abstract
Denne rapporten er delrapport nummer 2 i evaluering av MILL-programmet. Rapporten beskriver siste del av første fase i programmet. MILL-programmet (Mange Intelligenser, Læringsstiler, Læringsstrategier) er et fireårig felles, forpliktende utviklingsprogram for Skien kommune og omfatter alle skoler/enheter. Programmet har som hovedmål å øke elevenes læringsutbytte og har denne visjonen: ??levene i Skien kommune er aktive, selvstendige elever som gjør bevisste valg for å fremme sin egen læring i samspill med andre??(Fra Forord i programmet). Evalueringen viser at prosessen i hovedsak har gått som forventet, men at skolene står ganske ulikt når det gjelder hva de har planlagt og gjennomført av programmet i løpet av 2004. Holdningene til MILL hos skolenes ledelse, ressurspersoner og lærere er positive. De har tro på programmet og mener at læringsmiljøet og læringstilbudet til elevene vil bli bedre når både barneskoler og ungdomsskoler arbeider mot de samme målene i skoleutvikling. Samtidig viser rapporten at det fortsatt er en del utfordringer i nettverkene. Skoler står ulikt i prosessen, og det er også store forskjeller mellom innad på en og samme skole. Flere av respondentene mener at innholdet i MILL har vært mer rettet mot barnetrinnet enn mot ungdomstrinnet. Uansett trinn ser det ut til at skolene mener de har kommet et godt skritt videre i programmet. De har en positiv holdning til hva neste fase i programmet kan bety for elevenes læring.