dc.contributor.author | Hensvold, Magda Grøn | |
dc.date.accessioned | 2014-12-29T07:35:44Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:19:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-29T07:35:44Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:19:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Hensvold, M. G. Transformasjon Peder Balke i ny drakt. Master thesis, Telemark University College, 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2439080 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er transformasjon. Transformasjon brukt som prosess og metode innenfor kreative fagretninger og i skapende arbeid. Jeg har jobbet med begrepet sett i forhold til andre fagområder, og i forhold Balkes kunst og eget arbeid, og kommet frem til en definisjon som passer til de skapende prosessene. Jeg har deretter satt denne definisjonen i sammenheng og laget en arbeidsmetode med utgangspunkt i definisjonen. For å vise med eksempel hva og hvordan transformasjon kan være nyttig som prosess og metode har jeg prøvd det ut i mitt eget arbeid ved å lage seks kjoler med utgangspunkt i Peder Balkes bilde «Fyr på den norske kyst». Jeg valgte å bruke Peder Balke som utgangspunkt for mine kjoler fordi jeg så en spenning i måten han har brukt sin bakgrunn som dekorasjonsmaler i sin senere kunst som kan knyttes til transformasjonsbegrepet. | |
dc.description.abstract | The main topic for this thesis is transformation. Transformation used as a process and a method in creative studies and in design work. I have worked with the concept seen in relation to other areas of research and made a definition that is suited for the creative field. I have also tried to put this definition into context and made a method of working based on the definition I made. To show by example why and how transformation can be useful as a process and a method I have tried it out in my own work by making six dresses using Peder Balke`s painting «Fyr på den norske kyst» as a starting point. I chose to use Peder Balke as a starting point for my dresses because I saw a tension in the way he used his education as a rural decorative painter in his later art which could be linked to the concept of transformation. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Telemark | |
dc.subject | klesdesign | |
dc.subject | søm | |
dc.subject | kjoler | |
dc.title | Transformasjon Peder Balke i ny drakt | |
dc.type | Master thesis | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 120 | |