Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAstad, Tore Prestrud
dc.date.accessioned2008-06-20T10:32:42Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:08:37Z
dc.date.available2008-06-20T10:32:42Z
dc.date.available2017-04-19T13:08:37Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438724
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en noe utradisjonell oppgave. Jeg har kombinert teori og empiri, som de fleste andre oppgaver, men ikke for å undersøke et tema. Min kombinasjon av teori og empiri resulterer ikke i et resultatkapittel i tradisjonell forstand, men et undervisningsopplegg for kanopadling. Kanoopplegget som blir presentert er bygget opp med grunnlag i et eksisterende undervisningsopplegg fra Høgskolen i Telemark, og er begrunnet ut fra teori og empiri. Empirien består av observasjon og egne erfaringer, og teorien er grunnlagt ut fra erfaringspedagogikken og friluftslivspedagogikken. I tillegg omhandler oppgaven hvordan en komplisert aktivitet som kanopadling kan læres. Denne delen av oppgaven er begrunnet ut fra den fenomenologiske læringsteorien til Dreyfus og Dreyfus (1986). Dreyfus-modellen forklarer læringen av en kompleks aktivitet i komplekse miljøer. Utøverens utvikling følges fra nybegynner til ekspert, og belyser hvordan utøveren kan lære aktiviteten. Modellen vektlegger innledningsvis en rasjonell analytisk tenkemåte for deretter å vektlegge holistisk, intuitiv og synkron tenkning. I kanopadling må kunnskapen kroppsliggjøres slik at padleren kan respondere på påvirkningene på kanoen raskt nok. For å lære dette må elevene lære kanopadling i aktivitetens kontekst. Å kroppsliggjøre kunnskapen og lære i aktivitetens kontekst er hovedpoenger i Dreyfus-modellen (1986). Undervisningsopplegget blir presentert som en ”oppskrift” for lærere som ønsker å lære bort kanopadling til sine elever. Videre kombineres den pedagogiske dimensjonen med den læringsteoretiske dimensjonen, og jeg setter disse to inn i en praktisk sammenheng. Målgruppen for opplegget vil være elever fra 9.-10. klasse i grunnskolen, videregående skoler og folkehøgskoler. I tillegg til det konkrete opplegget med spesifiserte dagsplaner, inneholder oppgaven forslag til hvordan turen kan planlegges.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectKano
dc.subjectPadling
dc.subjectUndervisning
dc.title1-2-3 kano : en fremstilling av et praktisk undervisningsopplegg for kanopadling
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel