Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAakre, Bjørn Magne
dc.contributor.authorHagen, Svein Thore
dc.date.accessioned2012-03-27T08:50:37Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:52:42Z
dc.date.available2012-03-27T08:50:37Z
dc.date.available2017-04-19T12:52:42Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationUniped 34 (2011) nr 1, s. 5-20
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438578
dc.description.abstractVeien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere yrkesutdanning, og Sverige er i gang med å etablere yrkeshøgskoler. I hvilken grad kan kandidater med yrkesfag og fagbrev mestre høgere utdanning og hva skal til for å lykkes? Hva kjennetegner situasjonen i Norge og hvilke erfaringer har vi å bygge på? I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i det som går under betegnelsen Y-veien ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Telemark og de resultater og erfaringer som er gjort der. Y-veistudiet fikk Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris i 2008.
dc.language.isonob
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.subjectYrkesfag
dc.subjectHøyere utdanning
dc.titleFra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.description.versionAccepted version
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel