dc.contributor.author | Bunting, Mette | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T08:38:10Z | |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T20:40:21Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:39:26Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T08:38:10Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T20:40:21Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:39:26Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Bunting, M. (2014), Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole. In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.39-45 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-321-04215 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438199 | |
dc.description | - | |
dc.description.abstract | God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste avdelingslederne er undervisere og har på den måten en dobbeltrolle. Problemstillingen er: Hvordan beskriver avdelingslederne ved en videregående skole sin ledelsesutførelse etter innføringen av Kunnskapsløftet? Funnene viser at avdelingslederne prioriterer administrative ledelsesoppgaver og fokuserer på klasseromspraksis, at rektor og avdelingslederne kan sies å være i hver sin ledelsestradisjon. Forskningen er i en fenomenologisk tradisjon, og dataene er fra kvalitative intervjuer av ledere ved en større videregående skole på ?stlandet. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.relation.uri | http://tapironline.no/fil/vis/1365 | |
dc.subject | videregående skole | |
dc.subject | ledelse | |
dc.subject | utvikling | |
dc.subject | avdelingsledere | |
dc.title | Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole | |
dc.type | Chapter | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.date.updated | 2015-01-05T08:38:10Z | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 280 | |
dc.identifier.cristin | 1126536 | |