Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
Chapter, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438199Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [267]
Originalversjon
Bunting, M. (2014), Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole. In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.39-45Sammendrag
God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste avdelingslederne er undervisere og har på den måten en dobbeltrolle. Problemstillingen er: Hvordan beskriver avdelingslederne ved en videregående skole sin ledelsesutførelse etter innføringen av Kunnskapsløftet? Funnene viser at avdelingslederne prioriterer administrative ledelsesoppgaver og fokuserer på klasseromspraksis, at rektor og avdelingslederne kan sies å være i hver sin ledelsestradisjon. Forskningen er i en fenomenologisk tradisjon, og dataene er fra kvalitative intervjuer av ledere ved en større videregående skole på ?stlandet.
Beskrivelse
-