dc.contributor.author | Gulliksen, Marte Sørebø | |
dc.contributor.author | Hjardemaal, Finn R. | |
dc.date.accessioned | 2012-04-03T07:16:53Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T12:35:26Z | |
dc.date.available | 2012-04-03T07:16:53Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T12:35:26Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Gulliksen, M.S. & Gjardemaal, F.R. Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?. Techne A, 2011(18), p. 175-190 | |
dc.identifier.isbn | 978-952-5097-32-10 | |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438147 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen diskuterer vi i hvilken grad fokusgruppeintervju kan være en egnet innfallsvinkel til å utvikle forskningsbasert kunnskap om undervisningen i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Vi begynner med å beskrive feltet, det vil si forskningskonteksten og den praktiske virkeligheten som danner grunnlaget for våre refleksjoner. Deretter avklarer vi nærmere hva som kjenne-tegner fokusgruppeintervju og plasserer det i en videre metodologisk og vitenskapsteoretisk sammenheng. Så følger en drøfting av metodologiske ut-fordringer med særlig fokus på krav og forventninger til aktørene og i hvilken grad metoden gir valid innsikt. I forlengelsen av dette gjør vi oss noen tanker omkring hvordan materialet kan bearbeides. Drøftingene knyttes kontinuerlig til hvordan fokusgruppeintervjuer kan være et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen. Avslutningsvis sier vi litt om hvordan vi vil bruke dette videre i en praktisk gjennomføring av neste ledd i det større forskningsprosjektet denne artikkelen er en del av. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Nordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd | |
dc.subject | metoder | |
dc.subject | sløyd | |
dc.subject | fokusgruppeintervju | |
dc.subject | lærerutdanning | |
dc.subject | diskursanalyse | |
dc.title | Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen? | |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.description.version | Published version | |
dc.subject.nsi | 281 | |