Å lære rollen og lærerrollen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430675Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I artikkelen diskuterer jeg et utviklingsarbeid med en musikkforestilling med 10 lærerstudenter. Musikkforestillingen ble spilt for over 300 elever i 5-7. klasse på tre skoler. Den het «Hvor vil du gå» og hadde som undertittel: «Mobbing sett fra mobberens perspektiv». I handlingen ble mobberen Vivi Ann Blest Nielsen oppdratt med strenge krav fra foreldrene Carolia og Eugen. Hun lot sin frustrasjon gå utover medeleven Trulte Dombås. Andre markante roller i stykket var mor til Trulte, Trultes lærer, tilskuere til mobbing, en engel og en djevel.
Utviklingsarbeidet baserte seg på aksjonslæring og besto av tre kvalitative standardiserte spørreundersøkelser. De ga grunnlag for planlegging steg for steg av musikkforestillingen, og en oppklarende kontrollsamtale fungerte som en kvalitetssikring av de tre spørreundersøkelsene. Læringsutbyttet gjenspeiles i denne artikkelens tittel «Å lære rollen og lærerrollen». Tittelen er valgt fordi rollene i musikkforestillingen ga studentene tanker omkring lærerrollen, det kan være både eksplisitte og vage refleksjoner i undersøkelsene som sier noe om overføringsverdien.