Musikerledelse
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430636Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen om musikerledelse henvender seg til alle musikere og sangere i band, kor og ensembler på amatørnivå og til dirigenter, bandledere, musikklærere, musikere, foreldre eller amatører - som leder musikerne. Musikerlederen har ansvar for musikernes musikalske utvikling, og tekstens innovative innhold er formulert med tanke på problemstillinger som følger ledelsesansvaret. Artikkelen bygger på et studieemne i musikk der lærestoffet er forankret i teamorganisering i næringslivet, musikkdidaktikk og musikkformidling. Det vises i artikkelen også til musikkstudenters empiriske erfaringer med skolekonserter, studentenes refleksjoner er hentet fra deres individuelle og gruppebaserte oppgaver.
Artikkelen om musikerledelse sier noe om hvordan musikerlederen kan utvikle innsikt i sin egen rolle, og teksten bør være relevant innenfor alle musikkaktiviteter som har musikalsk opplæring, musikalske prestasjoner og sosiale gevinster som mål. Artikkelens første kapittel innleder med utfordringene mine egne musikerledere hadde, deretter følger et kapittel om kunnskap, innsikt, ferdigheter, evner og vilje som jeg ønsker at leseren kan ha som læringsutbytte. Det tredje og fjerde kapittelet handler om de tre teoretiske perspektivene på musikerledelse og studentenes refleksjoner omkring skolekonsertene. I kapittel fem og seks drøfter jeg musikerlederens ledelsesverktøy og hvilke problemstillinger, spørsmål og faktorer som har betydning for musikerlederens operative evne. I det sjuende kapittelet avrunder jeg med tre pedagogiske prinsipper som kan ha betydning for musikerlederen, å etablere god kontakt, tegne kontrakt og ha kunnskap om kontekst.