Blar i Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk på forfatter "Omholt, Per Åsmund"
-
48 600 måter å spille en slått på : om variabilitet i Truls Ørpens transkripsjoner
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2012)This is the second article based on a research project at Telemark University College, where I have aimed to record the entire material of fiddle tunes that Truls Ørpen (1880–1958) wrote down from his own local community ... -
En, to, tre...? Om inkonsekvenser, variasjon og endring i springar- og polstakt i Norge
Omholt, Per Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2020)The article addresses deviations from articulated norms regarding the placement of bar lines in Norwegian triple metre springar and pols. The great variation within these genres has played a major role as a marker of what ... -
How old is a tune?
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Mælefjøllvisa - toner i bevegelse : om intonasjon i vokal folkemusikk
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article is based on a case study, where a recording from 1937 with the traditional performer Aslak Brekke from Vinje, Telemark (1901-1978), has been the subject of technical measurement and analysis. The study points ... -
Om det fysiske utgangspunktet for intonasjon på fele
Omholt, Per Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen fokuserer på relasjonen mellom spilleteknikk på fele og hardingfele i folkemusikken og intonasjon. Det argumenteres for at det fysiske rammeverket, inkludert anatomien i hånd og fingre, påvirker intonasjonspraksisen. ... -
Om kadensformlene i springar og pols
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2007)This article focuses on the variety concerning the “cadenza formula” in the springar- and pols-types in the older Norwegian fiddle-music repertoire. For scholars, in transcribing the variety of local types of springar- ... -
På jakt etter folkemusikkskalaen : et overblikk
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2008)In theories dealing with tonality in Norwegian and Scandinavian folk music, there has been a special focus on the assumed “old-agey” non-diatonic intervals, also referred to as floating or neutral intervals or blue notes. ... -
Regional og typologisk variasjon i norsk slåttemusikk : en kvantitativ tilnærming med et historisk perspektiv
Omholt, Per Åsmund (Doctoral thesis; Peer reviewed, 2009-06-16)The purpose of the dissertation is to shed light on regional and typological variations in Norwegian old-time fiddling in a historical perspective. I have analyzed 500 transcriptions of traditional tunes from different ... -
Rytmen i kryllingspringar
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2011)This article is based on a research project at Telemark University College, where I have aimed to record the entire material of fiddle tunes that Truls Ørpen (1880–1958) wrote down from his own local community Krøds - ... -
Tradisjonsområder : konstruksjon eller realitet?
Omholt, Per Åsmund (Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Truls Ørpen, oppskrivertradisjonen og de gode formene
Omholt, Per Åsmund (Journal article, 2020)De store samlingene med slå!enedtegnelser må studeres i lys av sin samtid. Det gjør dem ikke til dårligere kilder – tvert om kan de gi innsikter man ikke kan få av lydfestet dokumentasjonsmateriale. -
Å male i blått - om måling av intonasjon på hardingfele
Omholt, Per Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates and discusses possible explanations for unconventional intonation practices in Norwegian Hardanger fiddle tunes. Software measurements of archive recordings, mainly of the Telemark fiddler Johannes ...