• Doctorateness across Higher Education Institutions in Norway 

      Burner, Tony; Bjerkholt, Eva; Gaathaug, André Vagner; Kleiven, Synne; Ljoså, Tone Marte (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      This article investigates doctorateness in Norway by evaluating the juridical regulations for doctoral studies at all PhD-awarding universities and university colleges according to the following categories: admission, ...
    • «Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksis 

      Øvreås, Steinar; Kittilsen, Silje; Foyn-Bruun, Emilie Elisabeth; Bjerknes, Anne-Line (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne artikkelen presenteres en studie som undersøker hvordan et kollegialt samarbeidsprosjekt formes og påvirkes av digital teknologi. Studien er et selvstudium gjort av fire lærerutdannere i barnehagelærerutdanningen ...
    • Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ...
    • Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning. 

      Aurvoll, Cecilie; Damsgaard, Hilde Larsen; Enqvist-Jensen, Cecilie (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Denne artikkelen undersøker utbredelsen og betydningen av det pedagogiske meritteringssystemet som beskrevet i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Artikkelen bygger på en nasjonal kartlegging ...