Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på dokumenttype "Others"
Viser treff 1-20 av 22
-
Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen
(Others, 2020)Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger. -
Curriculum in Secondary Education (Norway)
(Others, 2019) -
Editorial: Perspectives on Nordic phonology
(Others, 2021)In this editorial, we first offer a glimpse of the scope and traditions of studying phonology in the Nordic countries and how these are mirrored in the aims of FiNo and the topics presented at its 2020 workshop. We then ... -
Editorial: Special issue on embodied making and learning
(Others, 2020)This special issue on embodied making and learning is dedicated to aspects of embodied cognition that goes on in the field of art, craft and design. The contributors to this issue were invited from the Embodied Making and ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
(Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
Essensielle brikker
(Others, 2014)I dette prosjektet undersøker jeg blant annet gallerirommet som handlingsramme. Til forskjell fra de fleste andre steder og rom, er galleriet nokså nøytralt i utgangspunktet. Hvert nytt kunstprosjekt fyller galleriet med ... -
Extended editorial
(Others, 2022)There is a global challenge to educate future generations for workplace practices and jobs that do not yet exist (OECD, 2017). According to the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD, 2017) and the ... -
Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring?
(Others, 2019)Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig ... -
Førstebestigningen av Lodalskåpa
(Others, 2008)Norges første bestigning av en 2000-meters topp fant trolig sted i 1798. Dette året ble Store Snøhetta på Dovre besteget av geologen og mineralogen Jens Esmark (1763 - 1839). 150 år senere var samtlige av Norges topper ... -
Henrik Wergeland, også tindebestiger? : om førstebestigningen av Store Skagastølstind
(Others, 2008)I avisen Dagbladet 22. august 1881 hevdes det at Henrik Wergeland utvilsomt skal ha besteget Store Skagastølstind under sin ferd over Sognefjellet i 1832. I tilfelle en pionerbedrift av de sjeldne. Store Skagastølstind er ... -
Herrenes historie, igjen?
(Others, 2018)Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ... -
Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse
(Others, 2023)Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt, pilotprosjekt og andre tekster
(Others, 2014)Dette mastertidsskriftet er en presentasjon av studentoppgaver ved master i formgivning, kunst og håndverk ved høgskolen i Telemark, campus Notodden. Studiet er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2014, og andre tekster
(Others, 2014)Kjære leser, Det er en ekstra stor glede for meg å kunne presentere første nummeret av et mastertidsskrift som er dedikert masterstudentenes oppgaver ved høgskolen i Telemark, Notodden. Dette første nummeret er en presentasjon ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
(Others, 2015)Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Notat fra reparasjon av skulpturen "Tønsberg tønne"
(Others, 2015)