Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på dokumenttype "Chapter"
Viser treff 1-20 av 71
-
The 'Accurate' Deeds of Our Fathers: The 'Authentic' Narrative of Early Norway
(Chapter, 2021)Since the end of the Second World War, Norwegian medievalism has changed in both expression and content from a narrative of heroic fathers of the nation to the experiences of history of the common man. This chapter will ... -
Alene i naturen – Hvordan oppleves 48-timers solo?
(Chapter, 2022)I mange land, inkludert Norge, har den nåværende pandemisituasjonen understreket den store betydningen utendørs opplevelser kan ha for menneskelig velvære (Venter et al., 2020; Nigg et al., 2021). En årsak til den økende ... -
Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
(Chapter; Peer reviewed, 2014)God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ... -
Avgangseksamen i norsk – på kva måtar gir oppgåvene mogelegheit til kreativ akademisk skriving?
(Chapter, 2019)I teksten forsøker eg å finne ut av korleis studentane er førebudde på den akademiske skrivinga i høgare utdanning. Det sentrale spørsmålet er kor vidt skriveoppgåvene i skulen opnar opp for at elevane kan komme med ... -
«Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk
(Chapter, 2021)Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Career Guidance and the Production of Subjectivity
(Chapter, 2020)Using Foucault’s analytical tools this chapter explores the development of career guidance historically and contextually and examines how it is imbued with different ideologies, discourses and forms of power to produce ... -
Civic and Citizenship Education: From Big Data to Transformative Education
(Chapter, 2021)This chapter brings the results from the chapters in this book together to explore how civic and citizenship education can be or is relevant in a context beyond school. We have demonstrated that IEA’s International Civic ... -
Co-creation in professional craft practice
(Chapter, 2018)Design practice involves several disciplines, and when the manufacturing process demands special skills, designers outsource the work to craftspersons. Traditionally, craftspersons make a living by taking orders and ... -
Conceptualisations of Extra-Curricular Cross-Sector Partnerships in the Context of The Cultural Schoolbag and Physical Activity Health Initiatives in Norwegian Schools
(Chapter, 2023)Over the past decades, cross-sector partnership and collaborations in schools have been embraced and developed in many countries as a form of joint work that requires mutual engagement across boundaries within the education ... -
Conclusions: Touching and being touched – Experience and ethical relations
(Chapter, 2021)Sometimes, research can hit you in the stomach, making you angry and upset, pos- sibly sick. With a bit of luck, this can be fine, as discontentment can be a force that propels you to become active and engage yourself. ... -
Det umulige er mulig
(Chapter, 2020)Artikkelen tar for seg spørsmålet om defektivitet i grammatiske mønstre er en absolutt egenskap i seg sjøl. Nærmere bestemt undersøker vi adjektiver som angivelig mangler nøytrumsform og adjektiver som angivelig er begrensa ... -
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools
(Chapter, 2021)In this chapter, we explore the factors involved in developing digital citizenship through social media use in schools for 14-year-old students in four Nordic countries. The call for digital citizenship and digital citizenship ... -
Do Antiracist Efforts and Diversity Programs Make a Difference? Assessing the Case of Norway
(Chapter, 2019)This chapter discusses multicultural developments in Norway over the last decade, in public debate, policy, and education, and assesses if antiracist efforts and diversity programs make a difference. The chapter uses two ... -
«Eg meiner bokleg opplysning, denne ‘daude bokstavlære’» - Vinje om boklærdommen
(Chapter, 2021)Hva mener Vinje når han i det ene øyeblikket snakker i favør av opplysning og kunnskap, og i det andre kommer med ironiske og satiriske utfall mot lærdommen som han betegner som «altfor bokleg og lekamlaus og for lite vend ... -
En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling (Bjerkholt, 2013) og drøfter betydningen av forskningsbasert kunnskap om veiledning. Doktorgradsavhandlingen har en sosiokulturell og dialogisk tilnærming og i ... -
Explorations in Craft Sciences
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The field of ‘Craft Sciences’ refers to research conducted across and within different craft subjects and academic contexts. This book aims to build on the breadth of topics, source material, methods, perspectives, and ...