dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ambisjonen om å drøfte pedagogikkfagets muligheter som danningsfag i den nye barnehagelærerutdanningen som ble innført i 2012. Implementeringen av utdanningens evalueres løpende i en prosess ledet av Følgegruppe for barnehagelærerutdanning. Gruppens andre rapport som kom høsten 2015, gjorde rede for evalueringen av pedagogikkfaget. Evalueringen tyder på at det kan være et sprik mellom rammeplanens intensjon med pedagogikkfaget, og utdanningsinstitusjonenes erfaringer fra arbeidet med pedagogikk i utdanningen. Dette danner et satspunkt for oppgavens problemstilling:
Hvordan kan pedagogikkens begreper bidra til å forstå barnehagelærerens danning, og hvordan kan disse forståelsene gi mening for pedagogikk som sentralt og sammenbindende danningsfag?
Den todelte problemstillingen peker både på et ønske om å utvikle teori, forstått som å danne bilder og forståelser av tekster og begreper, og et ønske om å utforske sammenhenger mellom disse bildene og problemområdet problemstillingen peker på. Oppgaven er derfor undersøkende, utforskende og utviklende, og har en drøftende tilnærming. Metodisk er oppgaven inspirert av hermeneutikken, og ideen om å utvikle tankebilder.
I oppgaven belyses problemstillingen gjennom en analyse av endringsprosesser i høyere utdanning, endringene ser ut til å virke inn på tenkning om innhold, danningdimensjonen og den økte internasjonaliseringens innvirkning på pedagogikkfaget. Jeg drøfter problemstillingen innenfor temaene oppdragelse, undervisning og danning. Disse peker på pedagogikk som kjernen i barneahagelærerutdanningen og drøftingene synliggjør behov for ytterligere drøftinger av
- Utdanningsinstitusjonenes autonomi i møte med styringsregimer
- Utdanningens evne til å skape det nødvendige rommet for studentens danning
- Forståelser av pedagogikkfaget, i relasjon til de andre fagene, som utdanningens allmennfag.
- Pedagogikkfagets evne til å bringe de kritiske perspektivene inn i utdanningen med tanke på å utdanne studentene til samfunnsansvar. | nb_NO |