Hvilke motivasjonsfaktorer kan man finne hos deltidsansatte fulltidsstudenter?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2406554Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteravhandlingen har jeg gjennomført en studie av syv deltidsansatte fulltidsstudenter fra to av Coop Hordaland sine butikker. Studien omhandler motivasjon i arbeidslivet og formålet har vært å finne ut hva som kan motivere deltidsansatte fulltidsstudenter til å yte på arbeidsplassen sin.
Det teoretiske utgangspunktet for denne studien er Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Herzbergs tofaktorteori. Selvbestemmelsesteorien forklarer indre motivasjon og viser til at vi har tre grunnleggende behov som må dekkes for å oppnå indre motivasjon; behovet for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Tofaktorteorien ser på ulike faktorer som enten fører til trivsel når faktorene er til stede, eller som gir mistrivsel når faktorene ikke er tilstede.
Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode og har gjennomført dybdeintervjuer av syv respondenter. Ved å benytte intervju som metode for innsamling av data fikk jeg god innsikt i respondentenes meninger og erfaring fra arbeidslivet.
Ut i fra funnene som presenteres i oppgaven er sosial tilhørighet av spesiell betydning for respondentene. Å være sosial med kollegaene og å oppleve et godt arbeidsmiljø er viktig for dem. Studien min viser en sterk sammenheng mellom sosial tilhørighet og indre motivasjon, og bekrefter dermed deler av selvbestemmelsesteorien. Resultatene indikerer at relasjonen med lederen kan være avgjørende for følelsen av inkludering og anerkjennelse i jobbsammenheng. Noen av mine utvalgte respondenter føler at lederen ikke er flink nok til å delegere arbeidet fra seg og å gi dem tilbakemeldinger for utført arbeid.