Browsing Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge by Issue Date
Now showing items 41-60 of 175
-
Naturlig rekruttering av ørret i Kovavassdraget, Hjartdal i Telemark: Undersøkelser ved Øvre og Nedre Urdetjønn og Bjønntjønn. Delrapport 1: Undersøkelser 2017
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;27, Research report, 2018-05-03)Elven Kova, Hjartdal kommune, Telemark, renner via flere mindre vann, 8 km fra reguleringsmagasinet Vindsjåen (areal 44,69 km2, 971-958 moh., midlere årsavløp 1,28 m3s-1) til reguleringsmagasinet Kovvatnet (3,62 km2, 875-859 ... -
Hydroakustiske undersøkelser av vandringsadferd og habitatbruk til ørret (Salmo trutta) i Bandak og Tokkeåi i Telemark 2014-2016
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;30, Research report, 2018-05-03)Tokke-Vinjevassdraget ble åpnet for revisjon av konsesjonsvilkårene i 2007, dvs. ny vurdering av miljøforhold, vilkår og tiltak knyttet til reguleringsinngrepene. Tokkeåi (med det regulerte elv-innsjø økosystemet Tokkeåi-Bandak ... -
Fra prosjekt til forbedret praksis? Vurderingsprosjektet ett år etter
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;34, Research report, 2019)Denne rapporten presenterer og drøfter resultater fra en oppfølgingsundersøkelse av et prosjekt om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen, heretter omtalt som ‘Vurderingsprosjektet’. Vurderingsprosjektet ble ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid»: håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Kragerø 11. mars 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;22, Report, 2019)Denne håndboka for dybdelæring i profesjonsfellesskap er utviklet for lærere i Kragerø kommune. Formålet er et bidrag i desentralisert kompetanseutvikling for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland ... -
Evaluering av Nærmiljøprosjektet i Buskerud fylke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;20, Report, 2019)Fra 2016 til 2018 var Buskerudkommunene Flesberg, Nore og Uvdal og Rollag sammen med 37 andre kommuner i til sammen 7 andre fylker del av Nærmiljøprosjektet. Nærmiljøprosjektet var en del av et nasjonalt strategisk arbeid ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» med utgangspunkt i Vurdering for læring : Midt-Telemark kompetansenettverk, Nome, Sauherad og Bø kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;23, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Nome, Bø og Sauherad samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert kompetanseutvikling, Utdanningsdirektoratet, der tiltakene ... -
Effekter av aktivitetsskjermen ”Touch & Play” for personer med demens diagnose : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;18, Report, 2019)November 2016 tok Sande kommune i bruk aktivitetsskjermen Touch & Play ved tre enheter ved Sandetun sykehjem. Høgskolen i Sørøst-Norge har fulgt prosjektet og undersøkt hvilke effekter jevnlig bruk av aktivitetsskjermen ... -
Profesjonsveiledning for sykepleiere
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;26, Report, 2019)I profesjonsveiledning for sykepleiere er samtalen det metodiske verktøyet, og i denne håndboka er veileder og veisøker brukt som rolleavklaring. Veileder er en profesjonsutøver i faget og kan profesjonens kunnskap, ... -
Evaluering av folkehøgskolens mentorordning: Rapport 2, 2017-2018
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;13, Report, 2019)På oppdrag fra Folkehøgskolerådet har Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Institutt for pedagogikk ved undertegnede gjennomført en undersøkelse av pilotprosjektet «mentorordningen i folkehøgskolene». Folkehøgskolerådet ... -
Evaluering av Nærmiljøprosjektet i Vestfold fylke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;25, Report, 2019)I perioden 2016-2018 var Vestfold fylkeskommune og seks Vestfoldkommuner med i Nærmiljøprosjektet sammen med 7 andre fylker og 34 andre kommuner. Kommunene fra Vestfold var Færder, Horten, Larvik, Sandefjord, Tjøme og ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;21, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert ... -
Delrapport 1 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;15, Report, 2019)Prosjektets hensikt er å utvikle læringsaktiviteter i sykepleierutdanningen som kan styrke sykepleiefaglig og norsk språkutvikling, skriftlig og muntlig, hos studenter som har norsk som andrespråk (N2-studenter). Målene ... -
Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori og teorinær praksis?
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;36, Report, 2019)Høsten 2018 ble det innledet et forsøk med å opprette stillinger for lærere i kombinasjonsstillinger knyttet til grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De som ble tilsatt, arbeider til daglig i ... -
En u-sving til bedre bolig. Et prosjekt for boligsosial innovasjon i kommunal kontekst
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;14, Report, 2019) -
Rapport fra prosjekt International Child Development Programme (ICDP) : - veilederopplæring implementert i helsesøsterutdanningen - et bidrag til å utvikle helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;28, Report, 2019)Bakgrunn: International Child Development Program (ICDP)- veilederopplæring er et pedagogisk hjelpemiddel til utvikling av helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til veiledning for å fremme godt samspill mellom ... -
Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;24, Report, 2019)Håndboken Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler har til hensikt å gi deltagere i pilotprosjektet På folkehøgskole med mentor innsikt i teori og metode. Håndboken følger et tre dagers kurs for nye mentorer i folkehøgskolene ... -
Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;30, Report, 2019)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN og vil pågå til det første studentkullet som startet på femårig GLU høsten 2017, ... -
5-årig grunnskolelærerutdanning på masternivå - ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport I
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;35, Research report, 2019)Følgeforskningsprosjektet MaGlu-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og vil pågå til det første studentkullet som startet ... -
Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;29, Report, 2019)I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik. • Med ... -
Delrapport 2 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter : et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;17, Report, 2019)Delrapport II fra aksjonsforskningsprosjektet Akademisk språkkafé (ASK) bygger på prosjektets delrapport I (mai 2018). I delrapport II gjøres det rede for utviklingen og gjennomføringen av læringsaktivitetene i ASK høsten ...