Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorValen, Rikke
dc.date.accessioned2016-02-23T11:29:36Z
dc.date.available2016-02-23T11:29:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380101
dc.description.abstractTema i denne masteroppgaven er suksessfaktorer som har redusert drop outs på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Skolen jeg har valgt å forske på kan vise til positive resultater for gutter i risikosonen. Jeg har valgt å avgrense forskningen med utgangspunkt i gutter som går på linjene Teknikk og industriell produksjon og Restaurant og matfag. Skolen har tidligere hatt en høy andel elever som søker på særskilt opplæringsløp. Inntakskarakterene har generelt til dels vært lave, det har ført til at skolen i stor grad har måttet omstille seg, for å kunne møte denne elevgruppen. Problemstillingen i denne oppgave lyder som følgende: «Hva ser Solborg yrkesfaglige vgs på som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen? I denne undersøkelsen har jeg benyttet kvalitativ forskningsdesign med semistrukturer intervju og fokusgruppe intervju som metode. Jeg intervjuet rektor og tre avdelingsledere ved skolen, samt at jeg har intervjuet tre lærere og en rådgiver som inntar ulike roller i skolehverdagen. Suksessfaktorene synes å bære preg av en verditenkende ledelse med en solid pedagogisk plattform med en synlig forankret visjon. «Alle elever ved skolen skal regelmessig oppleve gleden av å lykkes faglig og sosialt, individuelt og i grupper» Rektors inspirasjon gjennom Augustin sin grunnfilosofi: «fasthet i det sentrale, frihet i det perifere og kjærlighet i alt» kan synes å gjennomsyre all praksis ved skolen. Ledelsen fremstår som legitim, med felles ståsted og klare forventninger til den øvrige personalgruppa. Aksept for det å være leder og gjensidig tillit mellom ledelse og personalet viser seg å være en gulrot i organisasjonen. Suksessfaktorer som viser seg å være gjeldende ved skolen, i møte med gutter i risikosonen er «tett på». Det innebærer ikke bare at det er lærere og assistenter som er «tett på» elever. Ved Solborg skole er «tett på» noe som gjenspeiler hele skolens praksis. Funnene viser til en rektor som er «tett på» studieledere og avdelingslederne som igjen er «tett på» lærere, miljøarbeider og assistenter som igjen er «tett på» i læringsmiljøet. Samt at rådgiver og lærere er «tett på» elevmassen fra oppstart. Skolen er ute i god tid før oppstart av nytt skoleår medutdeling av ressurser, der det synes å være mest behov. I tillegg praktiseres det med høy grad av to-lærer system med hyppig bruk av assistenter. Skolen bærer preg av et personale med et svært positivt elevsyn. Det er primært fokus på praksisnær undervisning og TPO, men med klare forventninger til elevmassen om deres tilstedeværelse på skolen. «Vurdering for læring» har også vært en effektfull strategi i tilknytning til elevenes læring og utvikling. Organisasjonen gjennomsyrer et unikt læringsmiljø både blant elever og personale. Det å bli sett og skolens størrelse kan synes å ha en betydning for guttenes trivsel ved skolen. Kompetente og løsningsorienterte medarbeidere viser et positivt syn på delingskultur. En annen suksessfaktor synes å være samarbeidet mellom fellesfaglærere og programfaglærere tilhørende samme avdeling med felles arbeidsrom ved skolennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectFrafallnb_NO
dc.subjectSkolennb_NO
dc.subjectGutternb_NO
dc.titleFasthet i det sentrale-romslighet i det perifere og kjærlighet i alt : Hva ser Solborg yrkesfaglige skole som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber88 snb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel