Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNess, Ottar
dc.date.accessioned2014-10-09T13:50:55Z
dc.date.available2014-10-09T13:50:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn9788282900119
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223506
dc.description.abstractBakgrunn Stiftelsen SEPREP – Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser, har siden 1990 vært sentral i å utdanne fagutøvere til å skape gode behandlingsmiljøer, -metoder og modeller sammen med mennesker med alvorlig psykiske helseproblemer. Som en forutsetning for dette har SEPREP fokusert på forutsigbare og gode relasjoner mellom fagutøvere, brukere og deres familier. SEPREP videreførte dette arbeidet ved å gjennomføre en pilotutdanning med fokus på «rett og redusert bruk av tvang» i psykisk helsevern. Dette programmet ble gjennomført i Bergen 2012-2014. Senter psykisk helse og rus (SFPR) ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold har evaluert SEPREP TU Bergen 2012-2014-programmet fra oppstart til studieslutt. Evalueringen har to fokus. Det første fokuset handler om å evaluere selve utdanningen. Fokuset har vært på studentenes forventninger til studiet, innhold og nytteverdi i deres egen praksis der tvang har vært tema. Det andre fokuset var rettet mot å undersøke hvordan utdanningen var med på å endre og forbedre praksis i det lokale helsetjenesteapparatet der hvor studentene jobbet der tvang har vært tema. Metode Denne mindre forskningsbaserte evalueringen ble gjennomført med bruk av kvalitativ datainnsamling. Den kvalitative delen av studien ble gjennomført ved bruk av flersteg fokusgruppeintervjuer med studenter og ett fokusgruppeintervju med ledere. Funn Funnene som ble fremanalysert er: (1) Å ha økt kunnskap om lovverket har betydning for bedre samhandling med brukere og diskusjoner om riktig bruk av tvang, (2) Å få tverrfaglig gruppeveiledning er av stor betydning for samhandlingskompetanse, og (3) Utdanning som skaper større trygghet og romslighet i arbeidet. Konklusjon Relatert til forskningsspørsmålene for denne studien er det forskningsmessige grunnlag for å konkludere med følgende: SEPREP TU Bergen 2012-2014 som utdanningsprogram har nådd de fleste av dets kompetanse- og læringsmål på en god måte. Dessuten synes tilbudet å være i tråd med og imøtekomme statlige føringer gjennom samhandlingsreformen og fremtidig utdanning. SEPREP TU Bergen 2012-2014 viser seg som en relevant og nyttig måte å organisere utdanning innen psykisk- helse og rustjenester der tvang er et tema.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesSFPR- rapport; 12-2014
dc.subjectPsykososial rehabiliteringnb_NO
dc.subjectPsykiske lidelsernb_NO
dc.subjectTvangnb_NO
dc.titleSEPREP Bergen 2012 - 2014 : en forskningsbasert evalueringnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267nb_NO
dc.source.pagenumber36 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel