Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredriksen, Jan Ivar
dc.contributor.authorSørebø, Øystein
dc.date.accessioned2014-03-31T07:55:14Z
dc.date.available2014-03-31T07:55:14Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationFredriksen, J. I., & Sørebø, Ø. (2013). Rekruttering av medarbeidere: Fra intuisjon til strategisk forankring. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse, 16(3), 42-53.nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/193266
dc.description.abstractMedarbeiderne er virksomhetens viktigste ressurs, og følgelig er rekruttering av medarbeidere en av virksomhetens mest kritiske prosesser. En grundig og vel gjennomtenkt rekrutteringsprosess kan bidra til å skape gode arbeidsplasser der virksomhetens kompetansekrav synliggjøres og arbeidstakerens yrkesstolthet styrkes. I siste instans vil systematiske rekrutteringsprosesser være et bidrag til virksomhetens overlevelses og konkurranseevne. Undersøkelser vi ser imidlertid at ledere i dagens virksomheter ikke har god nok forståelse av rekrutteringsprosesser og følgelig ikke er i stand til å utnytte denne kilden til et potensielt konkurransefortrinn (Ployhart 2006). Med et utgangspunkt i internasjonal forskning på rekrutteringsprosesser er for målet med det foreliggende arbeidet å beskrive en strategisk forankret rekrutteringsprosess. Med detaljhandelen som kontekst presenteres en teoretisk fundert fremgangsmåte som inkluderer alt fra forarbeider til selve rekrutteringen av ny(e) medarbeider(e). Fremgangsmåten er basert på en tradisjonell strategilogikk (Barney og Hesterly 2008) som starter med planlegging og avsluttes med implementering og består av seks trinn: (1) bakgrunnen for bemannings behovet, (2) nærmere om hvilke uløste oppgaver som ligger til grunn, (3) gjennomføring av stillingsanalyse, (4) utarbeidelse av stillingsbeskrivelse, (5) konkretisering av ønsket kompetanse profil, og (6) selve rekrutteringsprosessen. Disse seks trinnene er ment å være en guide for ledere i varehandelen med rekrutteringsansvar som ønsker å gå fra en intuitiv til en strategisk forankret rekrutteringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.subjectmedarbeiderenb_NO
dc.subjectrekrutteringnb_NO
dc.subjectrekrutteringsprosessnb_NO
dc.subjectstrategilogikknb_NO
dc.subjectvarehandelnb_NO
dc.titleRekruttering av medarbeidere: Fra intuisjon til strategisk forankringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewed
dc.source.pagenumber42-53nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.cristin1030982


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel