Master i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 203
-
Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
(Master thesis, 2022)Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. ... -
Ledelse av endringsprosesser: Hvordan forholder skoleledere seg til endringsprosesser som kreves i organisasjonen ved innføring av Kunnskapsløftet 2020?
(Master thesis, 2022)I prosjektet er det undersøkt hvordan fire skoleledere fra ulike deler av landet forholder seg til endringsprosesser som kreves ved innføring av Kunnskapsløftet 2020. Det er tatt utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign ... -
Psykososialt læringsmiljø og inkludering i barneskolen: Utfordringer og løsninger fra lærer- og elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Undersøkelser viser at til tross for mange programmer med gode intensjoner om å skape et godt og inkluderende læringsmiljø, er mobbing eller ulike former for ekskludering fortsatt en utfordring. Denne oppgaven undersøker ... -
Hvordan jobber kommuner med problematisk skolefravær?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot problematisk skolefravær. Mange elever opplever skolen som et negativt sted å være, både fysisk og emosjonelt. Skolefravær kan være en konsekvens av mistrivsel på skolen. ... -
«Det er vi som kan gjøre noe med konteksten til barnet i skolen» En kvalitativ studie om hvordan lærerne forstår og arbeider med skolevegringsproblematikk
(Master thesis, 2022)Skolevegring omhandler elever som opplever sterkt emosjonelt ubehag i henhold til tilstedeværelse på skolen. Det innebærer elever som ønsker å være på skolen, men som av ulike årsaker ikke klarer. Skolevegring kan ha ... -
Elever i risiko for lese- og skrivevansker har muligheter for å lykkes med et intensivt lese- og skrivekurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I masterstudiets undersøkelse har jeg sett på, på hvilken måte bruk av dynamisk kartlegging og et intensivt lese- og skrivekurs kan bidra til å forbedre elevenes lese- og skriveferdigheter i begynneropplæringen. Undersøkelsen ... -
"Alle skal med, sånn at det er vi. Det blir som et puslespill" : en studie med blikk på inkluderende fellesskap, der økt bemanning utgjør konteksten
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen. Formålet er å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan barnehagelærere forstår oppgaven med inkluderende ... -
Pedagogikkens plass i plan og profesjon. Hvilke paradokser oppstår i forholdet mellom utdanning og yrke i møte med ny læreplan?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke i hvilken grad makt og ideologi virker inn og legger føringer for utdanning og danning. Særlig søker avhandlingen å se på de pedagogiske paradoksene som oppstår når en stiller ... -
Ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien min er at jeg ønsker å få en dypere forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen ut ifra eierens og styrerens forståelse. Oppgaven starter med at jeg viser til historiske utviklingstrekk ... -
Andreårselever i norsk folkehøgskole – en venn eller en ansatt?
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker andreårselevers læring i folkehøgskolen i lys av sosial læringsteori og presenterer en analyse av hvordan andreårselevenes praksis påvirker deres læring i rollen som andreårselever i folkehøgskolen. ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
Fra endemålsorientert til innholdsorientert læreplan - et skifte fra kompetanse til danning? En undersøkelse av forholdet mellom skolens læreplan og formål
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker sammenhengen mellom skolens læreplan og skolens formål, slik formålsparagrafen for skolen omtaler (Opplæringslova, 1998, § 1- 1). Jeg har gjennom å se på styringsfilosofien New Public Management ... -
Mind the Gap: Ungdomsmedvirkning i teori og praksis. Fylkeskommunens ansvar for ungdomsmedvirkning etter kommuneloven og FNs barnekonvensjon
(Master thesis, 2022)Å være medborger handler om å ha like muligheter til å delta i utformingen av samfunnet. Barn og unge under 18 år utgjør 20 prosent av befolkningen i Norge. De har ikke stemmerett og de deltar sjeldent på de arenaer hvor ... -
Hvordan har ledere i grunnskolen sett lærere i endringer under koronapandemien, og hvordan kan dette påvirke motivasjonen?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for oppgaven: En hel verden har blitt påvirket av koronapandemien, men hvordan har ledere i skoleorganisasjonen sett lærere og deres behov under koronapandemien, og på hvilke måter kan lederes valg påvirke læreres ... -
Motivasjon, mestring, tilhørighet og opplevelse av sammenheng: En kvalitativ studie av unge voksne og deres opplevelse av motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker unge voksnes fortellinger. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om unge voksnes egne fortellinger om påvirkningsfaktorer som motiverer dem. Det er da avgrenset til hva de forteller om ... -
Endringer i ledelsens funksjon og rolle i skolesammenslåingsprosesser
(Master thesis, 2022)Denne mastergradsavhandlingen dreier seg om skoleledelsens rolle og funksjon når skoler slås sammen. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan skoleledelsen håndterer skolesammenslåingsprosesser og på hvilke måter ... -
Oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen. Jeg har valgt å avgrense studien til oppfølging etter at mobbingen er stoppet. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt ... -
Angstproblematikk blant ungdom
(Master thesis, 2022)Formål: Formålet med denne studien er å få svar på problemstillingen: Hvordan opplever fagansatte i barne- og ungdomspsykiatrien at elever med angst blir møtt i ungdomstrinnet? Valget ble foretatt på bakgrunn av at det har ... -
Betydningen av en god relasjon til lærer for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Atferdsvansker er, ved siden av lærevansker, en av de største utfordringene i dagens skole (Ogden, 2022). Kunnskap om atferdsvansker, samt hvordan lærere kan håndtere disse elevene på en god måte er derfor avgjørende. ... -
Småbarns motstandsytringer i dagligdagse aktiviteter
(Master thesis, 2022)Fagområde og problemstilling: Oppgaven berører institusjonen barnehage blant annet på småbarnsavdeling og deres hverdagslige motstandsytringer. I studieprosjektet er det fokus på motstandsformer og hvordan barnehageansatte ...