Master i pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 208
-
Kvalitet og kompetanseutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2023)Barnehagesektoren er i stadig endring, og med dette kommer ulike strategidokumenter. I denne mastergradsavhandlingen har jeg sett nærmere på hvordan strategidokumentene «Barnehager mot 2030. Strategi for barnehagekvalitet ... -
Spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2023)For å oppnå et godt og kvalitetssikret spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, er det en forutsetning med personale med god kompetanse i det de skal gjøre. På landsbasis ser man det er økning med barn med ulike vedtak i ... -
Organisering av et spesialpedagogisk team - omorganisering og veien videre
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven baserer seg på aksjonsforskning sammen med tre kommunalt ansatte spesialpedagoger som har fått sin arbeidssituasjon endret. Temaet for oppgaven er spesialpedagogisk praksis og organisering ... -
Praksis som profesjonskvalifiserende? En kvalitativ studie av praksislærers rolleforståelse som en del av studenters profesjonskvalifisering.
(Master thesis, 2023)Koherens har vært et omdiskutert tema i utdanningsfeltet, og i løpet av de siste årene har det blitt stilt kritiske spørsmål om universitetenes rolle i lærerutdanningen i forbindelse med studentenes profesjonsutvikling. ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon blant jevnaldre. En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagoger tenker om muligheter, og evnetulle utfordringer, ved jevnaldre som kommunikasjonspartnere i barnehagen
(Master thesis, 2023)Ofte kan det tenkes at evnen til å forstå og uttrykke seg språklig, kan for mange være en selvfølge. For barn med redusert tale kan alternative og supplerende kommunikasjonsformer (ASK), bli benyttet for å lette dette. I ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ... -
Diskurser om barndom i rammeplanen for barnehagen: En kritisk-diskursanalytisk tilnærming til den institusjonelle barndommen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven skal identifisere barndomsdiskurser i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Undersøkelsene blir gjort med en kritisk diskursanalytisk (KDA) tilnærming på bakgrunn av Faircloughs dialektisk-relasjonelle ... -
Et sted mellom politikk og pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023)Undersøkelsen i denne masteravhandlingen har som mål å belyse hvordan ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste opplever endringene som skisseres i Stortingsmelding 6 (2019-2020). Gjennom en spørreundersøkelse basert på ... -
Begynneropplæringen og pedagogiske tilnærminger
(Master thesis, 2023)Psykiske plager blant barn og unge, skolevegring og tidlig skolestart er et tema som har vært, og fremdeles er, et mye omdiskutert tema både i ulike faggrupper, og i mediene i dag. Utdanningssystemet og skolen er bare en ... -
Atferdsanalysens rolle og relevans i dagens pedagogikk - Å lede og å påvirke et barn
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien er å finne ut hva eksperter og fagfolk innenfor ulike felt som jobber med barn og unge mener om atferdsanalysens relevans i dagens pedagogikk. Både i forståelsen av og tilnærmingen til barn og unges ... -
Anerkjennelse og inkludering av barn som er avhengig av ASK i barnehagen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke spesialpedagogers tanker og erfaringer, omkring anerkjennelse og inkludering av barn som er avhengig av alternativ og supplerende kommunikasjon i barnehagen. Det er benyttet ... -
Elever med dysleksi og lærerens kunnskapsgrunnlag for å identifisere elever med dysleksi. En empirisk studie av læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter seg mot læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi, og problemstillingen lyder slik: «Hvordan opplever fire grunnskolelærere at de mestrer å oppdage elever som ... -
Another brick in the wall?: En kvalitativ casestudie av lærerutdanningen som forberedelse på aktørrollen
(Master thesis, 2023)Denne studien forsøker å belyse hvordan lærerstudenter opplever å ha innflytelse og påvirkningskraft i lærerutdanningen, og dermed hvordan lærerutdanningen forbereder studenter på å være aktører i skolen. Skolens formål ... -
«Hvordan forstås og arbeides det med relasjonskompetanse hos lærere i barnehage og skole? -I lys av Arendts begreper»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan barnehagelærere og lærere forstår begrepet relasjonskompetanse og hvordan det kom frem i det praktiske arbeidet. Resultatene fra intervjuene viste at det var stor likhet ... -
Tidens dilemma, eller tiden som en pedagogisk kraft
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven retter oppmerksomheten mot barnehagelærerens opplevelse av fenomenet tid i møte med de utfordringer og dilemma profesjonsutøveren står ovenfor i det levende livet i barnehagen. Masteroppgaven inviterer til ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ... -
Hvilken erfaring har spesialpedagoger med samarbeid mellom foreldre til flerspråklige barn med mulige språkvansker og barnehagen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg erfaringer til tre spesialpedagoger som jobber med flerspråklige barn, som enten har språkvansker eller mistanke om det i barnehagen. Foreldresamarbeidet er viktig for barns trivsel og læring. ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
"Det hjalp meg jo veldig emosjonelt og mentalt på en måte" : En kvalitativ undersøkelse om livet til en gamer
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med gaming. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om en gamers livsverden, med hovedvekt på utdanningsløpet. Det er ikke et ...