Blar i Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap på tittel
Viser treff 8-26 av 26
-
Gjenbruk som pedagogisk idé : "når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt"
(Master thesis, 2010)Hovedfokuset i mitt prosjekt er hvordan barns møter med gjenbruksmaterialer kan fremme likeverd og kreativitet. Jeg har valgt å se dette i lys av materialitet, og hvordan materialiteter virker inn i ulike pedagogiske ... -
«Har jeg lov til å bli sint?» : Perspektiver på barnets sinneuttrykk ut fra to ulike kunnskapssyn.
(Master thesis, 2015)Gjennom denne teksten tar jeg sikte på å trekke frem barnets sinneutrykk og drøfte dette i lys av relevant forskning, utviklingspsykologiske perspektiver, evidensbasert metode, anerkjennelsesbegrepet og profesjonsetikk. ... -
Hva forteller ettåreringer om å delta i et demokratisk barnefellesskap?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet og motivasjon for denne studien er å myndig-gjøre ettåringer i relasjonen til demokratiske forståelser innenfor barnehagen som samfunnsinstitusjon. Interessen for dette temaet meldte seg i lys to forhold som ... -
Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn?
(Master thesis, 2010)Problemstilling: Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? Nøkkelord: Barnehage, likeverd, likestilling, språk, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, ... -
Hvordan skapes kunnskap? En undersøkelse av kunnskapsformer i barnehagelærerprofesjonen, og av kommunens arbeid med kompetanseutviklende tilbud og tiltak for barnehageansatte
(Master thesis, 2013)Mål Denne oppgaven belyser ulike kunnskapsformer som kan identifiseres i barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Den har hatt en særlig vekt på Aristoteles’ begreper episteme, techne og fronesis. En analyse av forholdet ... -
Når de voksne følger barnas lines of flight : hendelser i barnehagen som utgangspunkt for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelyset på de yngste barna i barnehagen knyttet til en profesjonell praksis. Jeg vil være med på å gi et innspill til hvordan en profesjonell praksis kan utvikle seg. ... -
Når ettåringer begynner i barnehagen : en teoretisk og empirisk studie av hva som vektlegges ved ettåringers oppstart i barnehagen
(Master thesis, 2014)Formål I denne oppgaven undersøker jeg hva som vektlegges i aktuell faglitteratur om ettåringers oppstart i barnehagen og hva barnehagelærere og assistenter sier at de legger vekt på i gjennomføringen av ettåringers ... -
Pedagogiske prinsipper og brytninger
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om hva barnehagelærere vektlegger i sine fortellinger og betraktninger om pedagogikk. Fortellinger og betraktninger fra et verksted med barnehagelærere utlegges og fortolkes i lys av ideen om ... -
Praksislærerens rolle i praksisstudiet. En diskursanalyse av hvordan praksislæreren i barnehagelærerutdanningen beskrives i to praksishåndbøker
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i metoden kritisk diskursanalyse ved å analysere to utvalgte utdanningsinstitusjoners konkretiseringer av praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen, med tittelen Praksishåndboka. Jeg ... -
Profesjonell kjærlighet.
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å bidra til økt kunnskap om den profesjonelle kjærligheten i forhold til mangfold og inkludering. Denne kunnskapen kan være nyttig både for barnehagelærer og nye nasjonale styringsdokumenter ... -
Realisering av likeverd mellom barn og voksne i barnehagen : En kvalitativ studie om realisering av likeverd innenfor barnehagens ramme basert på intervjuer med barn og barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Tema for denne studien er likeverd mellom barn og voksne. Jeg undersøker hvordan ideen om likeverd mellom barn og voksne kan realiseres innenfor barnehagens ramme. Likeverd kan på mange måter sies å være en selvsagt verdi ... -
Rom for pedagogisk resonnering : en studie av erfarne barnehagelæreres muntlige fagspråk
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne studien er et ønske om å synliggjøre hva barnehageprofesjonens faglighet kan bestå av, i en tid da denne profesjonen er under press fra ulike hold i samfunnet. Vi har et ønske om styrke barnehagelærernes ... -
Små forskere og medforskende barn og voksne – samspillets betydning for de minste barnas læringsprosesser
(Master thesis, 2010)This thesisfocuses on small children as scientists, and how interaction with adults and other children affects the child’s learning processes. The goal of the thesis is to make learning processes among small children more ... -
Utvidet oppstart i barnehagen - En teoretisk og empirisk studie av hvilke begrunnelser som ligger til grunn for en utvidet og foreldreaktiv oppstart I barnehagen og hvilke konsekvenser det kan føre til
(Master thesis, 2016)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk med fokus på hvordan noen barnehager har valgt å endre praksis for oppstarten for de aller yngste barna. De har gjort oppstartsperioden lenger og valgt å gjøre en rekke tiltak ... -
Utvikling av læringskulturer : et profesjonsoppdrag
(Master thesis, 2013)Jeg har i denne oppgaven vært opptatt av hvordan pedagogisk ledelse fremtrer i førskolelæreres profesjonsutøvelse. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan førskolelæreres pedagogiske ledelse fremtrer, og hvordan de gjennom ... -
"Ventebølgen" på småbarnsavdelingen - materielle og diskursive praksiser
(Master thesis, 2010)Mål: Denne oppgaven tar for seg venting i en småbarnsgruppe i en barnehage. Søkelyset er rettet mot barnas kroppslige måter å møte dette på, og den betydning og makt materialitet gis gjennom språket. Jeg bygger på en ... -
Vilkår for barns lekende samspill : En empirisk undersøkelse av barns lekende samspill i møte med barnehagedagens puls og organisering
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å vise til hvordan vilkår for barns lek kan fremstå og fortolkes, og hvordan barnas lek utfolder seg i møte med disse vilkårene. Ved å studere dette vil jeg belyse mulige sammenhenger mellom ... -
Å (ut)dannes som barnehagelærer i dialog med pedagogikkens begreper : en refleksjon og pedagogikkens mulighet som danningsfag i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ... -
Åpen barnehage- en møteplass i et fellesskapsperspektiv? En kvalitativ studie av fenornenet åpen barnehage
(Master thesis, 2008)This is a Master's Degree Thesis on the study of Preschool and Profession Development at Vestfold University College and the Pedagogical University of Denmark. The subject for this Master thesis is open kindergartens. The ...