3 Masteroppgaver
Collections in this community
-
Master i design, kunst og håndverk [100]
Tidligere Master i formgivning, kunst og håndverk -
Master i forebyggende arbeid med barn og unge [92]
Tidligere Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge -
Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold) [27]
I denne samlingen inngår også overgangsmasteren Profesjonspedagogikk -
Master i jordmorfag [42]
-
Master i kulturstudier [131]
-
Master i pedagogikk [231]
-
Master i pedagogiske ressurser: Skape, forstå og formidle [12]
Tidligere Master i pedagogiske tekster: Læring - kommunikasjon - design -
Master i utdanningsledelse [20]
Inngår i Master i pedagogikk fra 2020 -
Master of Science in Digital Transformation [23]
Tidligere Master of Science in Management Information Systems
Recent Submissions
-
Belønning og belastning. Hvordan frivillig arbeid i dyrevernorganisasjoner påvirker mental og sosial helse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan frivillig arbeid i dyrevernorganisasjoner påvirker deres mentale og sosiale helse. Med en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming, basert på ni semistrukturerte intervjuer, utforsker ... -
Design and Fabrication of a High-Frequency Lithium Niobate (LN) Resonator for 5G Applications
(Master thesis, 2024)Laterally excited bulk acoustic wave resonators (XBARs) have gained increasing interest in the past few years for their large bandwidth at high-frequencies utilized in 5G applications. This thesis aims to develop a fabrication ... -
Enhancing Carbon Nanotube Growth in Large Scale Production: A Multifaceted Investigation of Key Factors in the CVD Process
(Master thesis, 2024)Electrification of transportation and personally owned vehicles has revitalized the need for enhanced power systems. Moreover, renewable energy systems' harvesting times and load peak times are sometimes incoherent. This ... -
Electrode optimisation towards lowering self-discharge of carbon nanotubes-based supercapacitors
(Master thesis, 2024)Currently tremendous work is done to improve capacitance of supercapacitors. However, such important supercapacitor parameter as self-discharge is often overlooked, being a bottleneck issue in energy storage applications ... -
Lesestund med ungdom
(Master thesis, 2024)Forsking viser at bruk av skjønnlitteratur i norske klasserom alt for sjeldent er faglig forankret. Den blir gjerne brukt som pauseaktivitet, og blir assosiert med hygge og kos fremfor utvikling av litterær kompetanse. ... -
Telefonhenvendelser om psykiske plager til legevakt- en kvalitativ studie med innholdsanalyse av lydlogger fra legevakt
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Psykiske lidelser er blant de hyppigste akuttmedisinske tilstandene på legevakt, og legevaktene har en viktig rolle i akuttbehandling av psykiske lidelser. Mange av disse henvendelsene håndteres kun på telefon ... -
Tilrettelegging for autistiske jenter i ungdomsårene med fokus på det sosiale samspillet - En kvalitativ studie om spesialpedagogers erfaring i møte med jentene
(Master thesis, 2024)Denne studiens intensjon har vært å belyse spesialpedagogers opplevelser og erfaringer i møte med autistiske jenter i ungdomsårene med tanke på tilretteleggingen av det sosiale samspillet. Grunnlaget for arbeidet med ... -
Hvordan kan fastlege- og sykepleietjenesten i kommunen samarbeide for å optimalisere behandlingen av pasienter med kroniske sår? Hva er behovet og hva er gjennomførbart?
(Master thesis, 2024)Hensikt og bakgrunn Hensikten med studien var å innhente erfaringer og tanker fra sårsykepleiere og fastleger om behovet og muligheten for samarbeid om pasienter med kroniske sår i kommunen. Økt samhandling for å oppnå ... -
Safe Bunkering of Ammonia
(Master thesis, 2023)The adoption of ammonia as a potential alternative marine fuel has gained momentum due to its low carbon and environmental footprint. However, safe bunkering of ammonia is importance to prevent potential hazards. This ... -
Kontrafaktisk historie i og utenfor klasserommet? En kvalitativ masterstudie om hvordan kontrafaktisk historie kan brukes i klasserommet og hvordan det påvirker lærere og elever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan kontrafaktisk historie kan anvendes i undervisningen og hvilken påvirkning denne metoden har på både elever og lærere. Studien er gjennomført som en kvalitativ intervju-undersøkelse ... -
Oral Participation in the EFL Classroom - A study about teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom
(Master thesis, 2024)This study examines English teachers' perceptions of the reasons for pupils' reluctance to participate orally in the EFL classroom. English is a global language which is used in substantial parts of the world. Therefore, ... -
Forebygging av vold og overgrep mot barn: En kvalitativ undersøkelse av hvordan ulike fagprofesjoner arbeider for å forebygge vold og overgrep mot barn i nære relasjoner
(Master thesis, 2024)Mange barn utsettes for vold og overgrep i nære relasjoner hvert eneste år, på tross av de strenge lovgivningene og menneskerettighetene vi har i Norge. Dette forskningsprosjektet handler om hvordan et utvalg av fagpersoner ... -
Shipping EU ETS and decarbonization strategies for emission reduction
(Master thesis, 2024)The thesis is based on the decarbonization in the shipping industry and how ship owners can implement EU ETS for their vessels to reduce their carbon footprint. The paper concluded with a few technologies and mentioned ... -
Kjønnsinkongruens
(Master thesis, 2024)Forekomsten av personer med kjønnsinkongruens har hatt en stor økning i Norge de siste 20 årene. I klassifikasjonssystemet ICD-11 fra 2019 ble kjønnsinkongruens flyttet til seksuell helse, der det tidligere lå innunder ... -
Kunstige og gunstige muligheter ved bruk av KI i skolen: En analyse om bruk av kunstig intelligens i planlegging og gjennomføring av norskundervisning.
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er hvordan vi kan bruke kunstig intelligens i planleggings- og gjennomføringsfasen av norskundervisning. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: «På hvilken måte kan elever og ... -
Mestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ... -
"Det er nemlig ikke så lett som at alle identifiserer seg som enten mann eller kvinne"
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven anvender jeg kritisk diskursanalyse til å undersøke hvordan samfunnsfagslæreverk for mellomtrinnet behandler kjønnsidentitetstematikk. Gjennom oppgaven er jeg interessert i å undersøke hvilke ... -
Foreldres perspektiver på overgang fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser. Hvordan erfarer foreldre av barn med autismespekterforstyrrelser overgang fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk rettet mot barnehage og skole ved Universiteter i Sørøst-Norge (USN), undersøker tema som omhandler foreldrenes ... -
"Du må tenke sjøl" - en utforskning av barnehagelæreres bruk av egen veiledningskompetanse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere med veiledningsutdanning, bruker sin kompetanse i barnehagen. Vitenskapsteoretisk, befinner denne teksten seg innenfor hermeneutikken, som har som formål å skape en ... -
Den skjulte kostnaden: En systematisk litteraturstudie av kognitive seneffekter og kreftrelatert fatigue hos barn og unge behandlet for hjernekreft
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven var å undersøke tidligere forskning på kognitive seneffekter som kan relateres til kreftrelatert fatigue hos pasienter som har gjennomgått primær hjernebestråling før fylte 18 år. Oppgaven er ...