Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 2301-2320 av 3901
-
Lykkeligere jo mer man har? En kvantitativ studie av sammenhengene mellom sosial ulikhet og livskvalitet blant ungdom i Telemark
(Master thesis, 2018)Telemark er rammet av en rekke levekårsutfordringer. Fylket sliter med lav befolknings-vekst, lavt utdanningsnivå, lav sysselsetting og en høy andel unge uføretrygdede (Telemark Fylkeskommune, 2016, s. 3). Det eksisterer ... -
Lyrisk abstrakt maleri: Litteratur og praktisk- estetisk studie motivert av lyrisk abstraksjon
(Master thesis, 2017)Gjennom en tilnærming via kunsthistorien, har jeg i denne mastergradsavhandlingen undersøkt hva lyrisk abstraksjon er og kan være. Lyrisk abstraksjon er et begrep brukt på en type malerier av norske kunstnere i etterkrigstiden. ... -
Lys og næringsstoffers innvirkning på cyanobakteriers oppdrift.
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er et litteraturstudie om regulering av cyanobakteriers oppdrift. Cyanobakteriene som er utstyrt med gassvesikler, kan bevege seg opp og ned i vannsøylen. Oppgaven undersøker hvordan lys og næringsstoffer ... -
Lys, lyd, kamera og ACTION: Når ide blir til film - en undersøkelse av filmprosessens faglige og didaktiske muligheter sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke faglige og didaktiske muligheter som kan finnes i en filmprosess sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm. Oppgaven er sett ut i fra et kunst og håndverksfaglig perspektiv og ... -
Lytting i eit didaktisk perspektiv blant grunnskuleelevar med blindhet og synsnedsetjing
(Master thesis, 2021)Studien ser nærare på ferdigheita lytting hos elevar med blindhet og synsnedsetjing, og korleis lytting blir vektlagt i rettleiing frå hjelpeapparatet. Lytting er eit område det er forska lite på sjølv om det er ein viktig ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Lærebøkers representasjoner av brøk større enn 1: En komparativ innholdsanalyse av tre lærebøker i matematikk på 5. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsavhandlingen er lærebøkers bruk av representasjoner i temaet brøk større enn 1 på 5. trinn, etter ny læreplan. Gjennom en komparativ innholdsanalyse har jeg sett på de tre læreverkene Multi 5A ... -
Lærelyst - Tilrettelegging gjennom skapende prosesser i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen handler fenomenet lærelyst gjennom skapende prosesser. Den har vært avgrenset til min undervisningspraksis og egen kunstnerisk praksis. Jeg har sett på lærelyst hos elevene og hvordan det kan tilrettelegges ... -
Lærende organisasjon; fiksjon eller virkelighet
(Master thesis, 2011)Lærende organisasjoner er et begrep som har sitt utspring i internasjonal faglitteratur om ledelse og læring. Begrepet har etter hvert fått fotfeste i det politiske landskapet, og man finner det igjen i dokumenter fra OECD, ... -
Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier?
(Master thesis, 2023)Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et ... -
Lærer-elev-relasjonen og lærerens faglige tilbakemelding i norskfaget
(Master thesis, 2022)En rekke sentrale studier har i den senere tid illustrert hvor viktig lærer-elev-relasjonen er for læring og trivsel i skolen (Drugli, 2012). Samtidig er det ikke alltid opplagt hva dette kan innebære i praksis, særlig når ... -
Lærer-elev-relasjonen under hjemmeskole
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor ... -
Lærerens bruk av nettbrett i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteravhandlingen er hvordan lærere benytter nettbrettet for å tilpasse opplæringen. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan benytter et utvalg lærere på mellomtrinnet, som har fått implementert ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Lærerens navigering i det teknologirike klasserommet
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet har tatt for seg flere temaer, som tilpasset opplæring, teknologi, samt lærerens holdninger til teknologi og deres didaktiske bruk av den. Under tilpasset opplæring har målet først og fremst vært å belyse ... -
Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ... -
Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
(Master thesis, 2022)En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ... -
Lærerens tilrettelegging for leselyst
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ... -
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse
(Master thesis, 2023)I denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er ...