Formell lederutdanning - bedre skoleleder?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142182Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven er å forsøke å forstå hva formell lederutdanning betyr for skolelederes mulighet til å drive pedagogisk ledelse og bidra til å utvikle skolen som en lærende organisasjon.
Bakgrunn for denne oppgaven er utdanningspolitiske føringer knyttet til ledelse i skolen, nyere forskning innen skoleledelse og egne erfaringer. Jeg stiller spørsmål ved om hva som skal til for at skoleledere skal stå bedre rustet til å takle krav fra stadig nye aktører. Er utdanning på høgere grads nivå svaret, og hva bør den inneholde for å møte noe av disse utfordringene?
Forskningskonteksten for oppgaven er norsk og internasjonal litteratur knyttet til utdanningspolitikk, pedagogisk ledelse og lærende organisasjoner.