Undersøkelse av virkningene av nytt opplegg for undervisning i objektorientert programvareutvikling
Research report, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142018Utgivelsesdato
2005-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen omtaler en undersøkelse av hvordan et nytt undervisningsopplegg i
faget ”Grunnleggende programvareutvikling” fungerer. Opplegget baserer seg på et
dataprogram med tilhørende lærebok, som gjør det muig å lære studentene om objekter
fra første dag.
Undersøkelsen omfatter en True/False-test(T/F-test) samt dybdeintervjue med sju
studenter. T/F-testen ble gjennomført på 13 studenter i 1. klasse, og samme test ble utført
på 18 studenter i 2. klasse.
Testen viser at 2. klasse har noe bedre grep om meget sentrale begreper innen
objektorientering. Andelen av studenter som svarte rett på de mest sentrale spørsmålene
var 56 % for 2. klasse mot 46 % for 1. klasse. Denne forskjellen er som forventet.
Dybdeintervjuene viser at studentene jevnt over er godt fornøyd med det nye
undervisningsopplegget, og de mener selv at det programmet som benyttes er godt egnet
for å få et godt grep om de sentrale begrepene i objektorientering.
Det ble også undersøkt hvor fornøyd studentene er med gruppearbeidet som benyttes, og
her var det stor enighet om at dette fungere bra på det nivå studentene befinner seg på i 1.
semester, mens de aller fleste synes at det er greit å slutte med dette opplegget etter ett
semester.
Serie
Rapporter fra Høgskolen i Buskerud51