Show simple item record

dc.contributor.authorDahl, Asle Gire
dc.date.accessioned2008-04-11T07:44:25Z
dc.date.available2008-04-11T07:44:25Z
dc.date.issued2004-11
dc.identifier.issn0807-4488
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141960
dc.description.abstractDenne rapporten er en drøfting av begreper og grunnlagstenkning som har gjort seg gjeldene i debatten om hva den videregående skolen skal tilføre elevene. Kompetanse er et nøkkelord i -90 årenes skolereformer, overtatt fra yrkeslivet. Der er kompetanse i ulike former etterspurt, spesielt kompetanser som kan øke produktiviteten og sikre veksten i norsk økonomi i årene framover. En av dem kalles entreprenørskap, en type kompetanse som antas å føre til etableringen av nye virksomheter, noe som er nødvendig for å erstatte bedrifter som legger ned eller flytter ut i den konkurranse som foregår både nasjonalt og internasjonalt. Hva entreprenørkompetanse bygger på er ennå uklart, og tenkningen om hva som skal til for å fremme entreprenørskap i skolen er bare på et begynnerstadium. Nærværende rapport er et lite bidrag til avklaringen av hva undervisning og dannelse må konsentrere seg om dersom resultatet skal peke i retning av entreprenørskap hos mottakerne. Den kan forhåpentligvis tjene som et grunnlagsdokument i høgskolens bestrebelser med å innarbeide saksområdet i alle sine fagplaner.en
dc.format.extent4139518 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenor
dc.relation.ispartofseriesRapporter fra Høgskolen i Buskeruden
dc.relation.ispartofseries50en
dc.subjectentreprenørskapen
dc.titleKompetanse for entreprenørskapen
dc.typeResearch reporten
dc.typePeer reviewed
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record